Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

lördag08.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

"Tävlingen man vill vinna”

Publicerad: 1 december 2011, 07:21
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:48

Inför kvällens 100-wattare tycker fyra nominerade reklamköpare till om tävlingens betydelse och den svenska reklamens kvalité.


100-wattaren har stor betydelse enligt de marknadschefer som Dagensmedia.se talat med.

– Det är den tävlingen man vill vinna. Den visar om det man gjort varit effektivt och kreativt, säger Fredrik Hjelmquist, marknadschef på Pause ljud & bild.

Däremot verkar den inte leda till nya rekryteringar för de tillfrågade marknadscheferna.

– Visst kan det säga en del att en byrå är prisbelönt, men det är inget jag kikar speciellt noga efter, säger Kalle Eliasson, marknadschef på Tre.

 Alla verkar också rörande överens om att svensk reklam kan bli betydligt bättre.

– Jag tror att det blir allt viktigare att hitta reklam som ger effekt, på den punkten kan svensk reklam bli bättre, säger Maria Stålarm, marknadschef på E-on.

Här är alla svaren från de nominerade reklamköparna:

MARIA STÅLARM, MARKNADSCHEF PÅ E-ON:

Hur viktig är 100-wattaren för dig som annonsör?

– Den är viktig med tanke på att det är ett pris som innefattar både effektivitet och kreativitet.

Tittar du på 100-wattaren när du väljer byrå?

– Nej, det gör jag inte. Generellt vill man ha en byrå som kan möta alla de krav man har, och då är inte alltid priserna den vunnit det viktigaste.

Hur bedömer du kvalitén på svensk reklam just nu? Har den påverkats av den stundande lågkonjunkturen?

– Jag tror att det blir allt viktigare att hitta reklam som ger effekt, på den punkten kan svensk reklam bli bättre. Jag tror att ekonomin kan påverka på så sätt att man måste tänka smartare kring hur man använder sina pengar.

FREDRIK HJELMQUIST, VD PAUSE LJUD & BILD:

Hur viktig är 100-wattaren för dig som annonsör?

– Det är den tävlingen man vill vinna. Den visar om det man gjort varit effektivt och kreativt, det är ju det man eftersträvar.

Tittar du på 100-wattaren när du väljer byrå?

– Nej, jag har jobbat så mycket med min byrå och är så nöjd med den. Den har aldrig varit bättre. Så jag kollar inte på 100-wattaren på det sättet.

Hur bedömer du kvalitén på svensk reklam just nu? Har den påverkats av den stundande lågkonjunkturen?

– Generellt har jag inte sett så mycket som jag imponerats av. Det är klart att alla påverkas av lågkonjunktur på något sätt, men jag tycker att det är som vanligt.

JOHAN LANDESTRÖM, MARKNADSCHEF PÅ APOTEKET:

Hur viktig är 100-wattaren för dig som annonsör?

– Klart att den är viktig, den innebär att man får ett kvitto på att man gjort ett bra jobb tillsammans med byrån. Men externt tror jag inte att den spelar så stor roll.

Tittar du på 100-wattaren när du väljer byrå?

– Nej, vi har haft ett långt samarbete med Forsman & Bodenfors och om vi skulle titta på nya samarbeten så låter vi byråer pitcha.

Hur bedömer du kvalitén på svensk reklam just nu? Har den påverkats av den stundande lågkonjunkturen?

– Det görs mycket bra reklam. Men ibland kommer man till en nivå där reklamen inte är lika kreativ. Ibland undrar jag varför viss reklam görs överhuvudtaget, men så är det väl alltid. Jag kan inte se någon stor skillnad på grund av det ekonomiska läget.

KALLE ELIASON, MARKNADSCHEF PÅ TRE:

Hur viktig är 100-wattaren för dig som annonsör?

– Det är inte det viktigaste, men det är väl den tävling som klingar högst när det gäller effekt. Att vara nominerad tycker jag är stort i sig.

Tittar du på 100-wattaren när du väljer byrå?

– Nej, egentligen inte. Visst kan det säga en del att en byrå är prisbelönt, men det är inget jag kikar speciellt noga efter.

Hur bedömer du kvalitén på svensk reklam just nu? Har den påverkats av den stundande lågkonjunkturen?

– Svensk reklam är okej, men inte mer. Den kan bli betydligt kreativare och vassare. Men jag tycker inte att den svenska ekonomin påverkar.

Erik Strömberg

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.