Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

Tar upp kampen mot utanförskap

Unicef inleder en kampanj för att förbättra situationen för barn som lever i socialt utanförskap.

Elin Hanspers

elin.hanspers@dagensmedia.se


Publicerad: 18 Oktober 2012, 04:17
Uppdaterad: 06 December 2015, 14:07

Ämnen i artikeln:

Unicef

På måndag drar Unicef igång kampanjen #utanför. Kampanjen handlar om barn som lever i socialt utanförskap och organisationen har jobbat med byråer som Kaplan, JMW, Oktavilla, Maxus, Eventum och More Mobile Relations.

Målet med kampanjen är att få till en politisk förändring och förbättra situationen för de barn som lever i socialt utanförskap.

– Det behövs kunskap kring frågan och det vi framförallt tänker är att barn och unga ska få tala själva. Vi försöker visa att så här ser situationen ut och då är det tacksamt att använda sociala medier för att få engegemang, säger Petra Hallebrant, informationschef på Unicef, till dagensmedia.se.

Via Unicefs blogg, Twitter och Facebook kommer organisationen att sprida berättelser kring utanförskap och intresserade ska också kunna skriva under mot socialt utanförskap samt ringa eller sms:a barnminister Maria Larsson via en virtuell telefon.

– Man kan ringa och berätta sin historia eller bara ta ställning mot utanförskapet. Vi samlar på oss berättelserna och sammanställer dem. Vi publicerar delar av sammanställningen på kampanjsidan och sedan diskuterar vi hur det ska överlämnas till Maria Larsson, säger Petra Hallebrant.

Organisationen har också tagit fram dokumentärfilmen "Mitt liv som barn" som premiärvisas på Rigoletto nästa vecka. Filmen kommer även att spridas som kortversion via organisationens Youtubekanal och sajt.

– Vi jobbar mycket med rörlig media och och vi har sett att det är ett effektivt sätt att skapa känsla och förståelse för en fråga. Tillsammans med Frank Aschberg och John Hellberg kläckte vi då idén om en film om utanförskap, säger Petra Hallebrant.

Kampanjen går även som annonser på Facebook, Youtube samt sök.

Med barn som hamnat i socialt utanförskap menar Unicef de barn som hamnar utanför bland annat skola, barnhälsovård och andra skyddsnät.

Byråer

Idé och budskap: JMW kommunikation

Produktion: Kaplan RM

Mediebyrå: Maxus/Outrider

Event: Eventum

Webb: Oktavilla

Mobilt: More Mobile relations Sweden

Ämnen i artikeln:

Unicef

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.