Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Tar sikte på alkoholreklamens baksida

Publicerad: 9 November 2011, 06:54
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:51

Osmidigt är temat i IQ:s nya reklamfilm "Smoothness", som börjar visas på tv i morgon. I filmen driver IQ med den allt mer framträdande alkoholreklamen.


Ämnen i artikeln:

IQForsman Bodenfors

IQ:s kampanj "Fyllefiltret" vann stora pr-priset i år. Nu kommer IQ:s nästa kampanj, reklamfilmen "Smoothness".

Bakgrunden är att investeringarna i alkoholreklam har fördubblades på två år. 2010 uppgick reklaminvesteringarna till 667 miljoner kronor enligt Sifo.

– En klar majoritet av svenska folket tycker att alkoholreklamen ger en förskönande bild. Alkoholdrycker förekommer i vackra, problemfria miljöer men det är bara en sida av myntet, glaset är dubbelbottnat vilket bör diskuteras. Vi presenterar både en ljusare och en mörkare bild av alkoholkonsumtion, säger Magnus Jägerskog, vd för IQ, i ett pressmeddelande.

Spritmärket Taman, som dricks i filmen, är helt påhittat och tanken är att reklamfilmen ska påminna om den stämning som ofta finns i alkoholreklam.

– Allt för sällan ifrågasätts innehållet i den masskultur som sköljer över oss i form av rörlig bild. Genom att våga bryta igenom alkoholreklamens klichéer bidrar IQ till vår förståelse för hur lätt vi påverkas av bilder och hur lätt man kan bli manipulerad av längtan efter det vackra, säger Gunilla Jarlbro, professor i medie- och kommunikationsvetenskap.

"Smoothness", som ska visas i tv mellan vecka 45-48 samt vecka 52, produceras av Flodellfilm. IQ:s reklambyrå är Forsman & Bodenfors.

I reklamfilmen dricks ingen riktig alkohol.

<iframe width="442" height="249" src="http://www.youtube.com/embed/bR7nLertwFk" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Dante Thomsen


Ämnen i artikeln:

IQForsman Bodenfors

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev