Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

Tar kampen mot smygreklam i bloggar

Better Bloggers grundare Linda Hörnfeldt drar igång upprop för att öka tydligheten kring reklam i sociala medier.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Publicerad: 03 December 2015, 11:54
Uppdaterad: 11 December 2015, 14:19

Idag drar yrkesnätverket Better Bloggers medlemmar igång ett upprop mot smygreklam, #jagsmygerinte, med syfte att öka tydligheten kring reklam i bloggar.

I samband med kampanjen kommer en ny vägledning som Konsumentverket tagit fram för att bistå bloggare i sitt arbete.

Med bland bloggarna som står bakom kampanjen är bland andra Sandra Beijer, som driver bloggen Niotillfem på Metro Mode.

Better Bloggers grundare Linda Hörnfeldt startade nätverket för ungefär ett år sedan, och säger till Dagens Media att hon upplever att problemet med smygreklam i sociala medier har blivit allt större sedan dess.

– Det största problemet med det är att bloggbranschen får dåligt rykte innan vi knappt kommit igång. Jag startade den här kampanjen för att jag vill att bloggarna ska bli proffsigare, vilket innebär att man måste ha kunskap om sina skyldigheter. Sedan sammanföll kampanjstarten väldigt väl med Konsumentverkets nya vägledning, säger hon.

I det långa loppet hoppas Linda Hörnfeldt öka bloggares kunskap kring marknadsföringslagen och uppmana till tydlighet kring vilket innehåll i deras kanaler som är köpt.

– Jag tror att många någonstans har missat att marknadsföringslagen gäller även digitala kanaler, och både bloggare, sociala medie-profiler och företag behöver öka sin kunskap i den här frågan.

Vad har du fått för reaktioner på initiativet?

– Enbart positiva reaktioner faktiskt. Det finns mycket förvirring kring frågan om marknadsföring i sociala medier och det har varit lite vilda västern-stämning ett tag. Jag tror att många tycker att det är skönt att någon sticker ut hakan och styr upp det här. Min förhoppning är att det ska hjälpa bloggbranschen att få ett erkännande som vilken annan bransch som helst.

Kampanjens uppmaningar är bland annat att blogginlägg direkt ska märkas ut som "sponsrat" eller "reklam" om bloggaren mottagit kompensation i produkter eller pengar för att skriva om ett företag, dessutom att inlägg bör märkas med "pressutskick, jag har fått detta", eller liknande, när bloggaren skriver om produkter som personen fått skickat till sig.

kampanjsajten finns möjlighet att skriva på uppropet mot smygreklam och även att ladda ned vägledningen från Konsumentverket.

Läs även:

Charlotte Perellis mys med vinboxen kan bryta mot lagen

HV: Hannah och Amandas vinreklam är olaglig

Stjärbloggaren Misslisibell gjorde smygreklam på Youtube – fälls av RON

Nya riklinjer för pr i sociala medier

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.