tisdag31 januari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanjer

”Tappet är inte så stort”

Publicerad: 3 februari 2012, 07:21
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:33

Renault tappade marknadsandel förra året. Men den franska biljätten siktar fortfarande på att bli ett av Sveriges fyra största bilvarumärken.


MN

Madeleine Nilsson

madeleine@dagensmedia.se


Renaults marknadsandel gick från 4,76 procent 2010 till 4,14 procent förra året, enligt Bil Sweden. Marknadsandelen föll på grund av minskad försäljning.

Men marknadskommunikationschefen Fredrik Thors är ändå nöjd med året.

– Vi fördubblade vår försäljning mellan 2009 och 2010, vilket är en enorm ökning i vår bransch. Tappet förra året är inte så stort och det är positivt att försäljningen var fortsatt hög, säger Fredrik Thors.

Förra året ökade medieköpen med 3 procent till 114,3 miljoner kronor brutto, enligt Sifo reklammätningar. Och medieköpen ska växa även i år.

– Vi stuvar om lite i mediemixen. Tv och print har alltid varit våra huvudkanaler, men nu ökar vi framför allt online.

För ett år sedan sade Fredrik Thors till Dagens Media att målet är en marknadsandel på 7 procent på sikt. Det målet ligger kvar. Enligt Bil Swedens statistik var Renault Sveriges nionde största personbilsvarumärke förra året. Inlusive transportbilar är man nummer sex.

– Vi ska vara bland de fyra största, inklusive transportbilar, och vi är på god väg. Vi har de senaste åren förnyat alla våra modeller och konsumenterna har fått upp intresset för varumärket.

Renault står inför en rad nylanseringar i år. Bland annat ska varumärkets elbilar lanseras på den svenska marknaden. Men Fredrik Thors vill inte ge några detaljer kring vårens kampanjer.

– Det ska bli väldigt spännande att släppa elbilarna. Elbilar var en gång en framtidsvision och nu är vi där. Vi ser att det i första hand blir stora företag och myndigheter som köper bilarna.

Nyligen avslutade Renault en kampanj med Sveriges starkaste man, som skrotade en bil för hand. Syftet var att berätta om Renaults skrotningspremie. Enligt Fredrik Thors ökade antalet unika besökare på Renaults sajt med över 800 procent i januari.

– Vi har fått en fantastisk respons och försäljningen har också gått bra.

Läs mer om de största bilvarumärkenas 2011 i DM Plus.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev