Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag21.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Tapas ska utmana tacofredagen

Publicerad: 29 Mars 2011, 10:55
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:16

Svenskarna smaskar varje år i sig tacos för 1,2 miljarder kronor. Nu lanserar Ridderheims tapas som utmanare till tacomyset på fredagar.


Ämnen i artikeln:

Cordovan

Tillsammans med kommunikationsbyrån Cordovan inleder matvaruföretaget Ridderheims kampen mot den dominerande ställning som tacos har skaffat sig på den svenska marknaden.

– I dag ägs nästan fredagen av tacos. Vi vill utmana och få konsumenterna att testa tapas, säger Lisa Isakson, kategorichef på Ridderheims.

Enligt en artikel i Expressen köper svenskarna årligen tacos för 1,2 miljarder kronor. Och Lisa Isaksson inser att kampen mot den mexikanska succérätten kommer att bli både lång och tuff.

– Tacosen har ett väldigt starkt fäste i folks medvetande och det ändrar man inte på en dag. Men vi tror att tapas kan vara ett komplement. Många äter tacos för att barnen gillar det, tapas är ett mer vuxet alternativ.

Startskottet på marknadsföringsoffensiven inleds den 15 april med ”Tapasfredag på Twitter”. Då inbjuds ”matglada twittrare” att testa ett urval av Ridderheims 41 tapasrätter och livetwittra om kalaset under hashtagen #tapasfredag.

– Vi har naturligtvis tänkt att jobba mycket mer mer tapas och detta är bara startskottet. Vi kommer att genomföra en tapastour och jobba mycket i butik för att öka konsumenternas kunskap om tapas.

Parollen "Fira in helgen med tapas" ska vara genomgående för tapasoffensiven. Ridderheims har tidigare arbetat med reklambyrån Jerlov – som för ett knappt år sedan köptes upp av Cordovan.

Cordovan har nu fått huvudansvaret för Ridderheims större marknadsföringssatsningar.

– Vi gjorde ungefär för ett halvår sedan valet att det är Cordovan som har huvudansvar när vi jobbar på en lite större nivå.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Cordovan

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.