Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Just nu kan du uppleva tekniska problem på dagensmedia.se. Vi jobbar för fullt med att åtgärda dessa!

Kampanjer

Tallink Siljas reklam är sexistisk – Kvinnolobbyn jublar

Publicerad: 26 Januari 2015, 09:41
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:15

Reklamombudsmannen anser att Tallink Siljas reklamblad är könsdiskriminerande. Det är ett besked som får Sveriges Kvinnolobby att jubla.


Ämnen i artikeln:

Sveriges KvinnolobbyTallink Silja

Reklambladet, som producerats av Tallink Dutyfree i Estland, har legat i hytterna på Tallink Siljas fartyg och innehåller aktuella erbjudanden.

På bilden poserar en kvinna fotad i halvfigur iklädd en matrosmössa och en urringad vit topp.

Kvinnan böjer sig fram och tittar in i kameran samtidigt som hon håller upp ett pekfinger mot hakan.

Enligt Reklamombudsmannen är reklamen sexistisk.

" Reklamombudsmannen finner att kvinnan genom sin klädsel och pose framställs som ett rent sexobjekt. Fram­ställningen av kvinnan har ingen koppling till de marknadsförda erbjudandena ombord på båtarna vilket är kränk­­ande för kvinnor i allmänhet. Reklamen är därför könsdiskriminerande", skriver RO.

Bakom anmälan till RO står Sveriges Kvinnolobby, som driver kampanjen Reklamera mot sexistisk reklam. De jublar över fällningen.

" STRIKE!", skriver Kvinnolobbyn på Facebook.

Johanna Dahlin är organisationssekreterare på Sveriges Kvinnolobby:

– Vi välkomnar att reklamen fälls av RO. Den är ett uppenbart exempel på sexistisk reklam där en avklädd kvinna som inte har någon som helst koppling till det som marknadsförs används som blickfång, säger hon till Dagens Media.

I ett yttrande till RO skriver Tallink Silja att det aldrig var meningen att kränka någon.

" Bilden är skapad utifrån ett 50-talsmanéer, där man med glimten i ögat har sjömanstema. Broschyren inne­håller bland annat produkter för kvinnor, exempelvis kosmetik och parfym. Avsikten var inte att framställa kvin­nan på ett kränkande sätt. Bilden kommer att tas ur broschyren".

Johanna Dahlin igen:

– Det är glädjande att Tallink Silja väljer att ta bort bilden ur sin broschyr. Vi hoppas att det betyder att de kommer att tänka till i framtida marknadsföring.

Det är inte första gången Tallink Siljas reklam fälls av RO. Läs även:

Dante Thomsen


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev