Gå direkt till textinnehållet

Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Prenumerera


Få hela storyn –

Starta din prenumeration.

Upptäck våra fördjupande analyser inom medier och marknadsföring

Prenumerera

Kampanjer

Tallink Silja diskriminerar brasilianare – fälls av RO

Tallink Silja marknadsförde sin kryssning med Brasilientema med texten "När vi klär upp oss klär vi av oss". Nu fälls annonsen av RO.


Publicerad 2014-05-07 06:33

Ämnen i artikeln:

Tallink Silja

Dela artikeln:

Med en bild föreställande en man och en kvinna i sambadräkt samt texten "När vi klär upp oss klär vi av oss" har kryssningsföretaget Tallink Silja marknadsfört sin kryssning med Brasilientema. Annonsen har visats i tunnelbanan i Stockholm och publicerats som en banner på Facebook och har väckt reaktioner.

Reklamen har anmälts till Reklamombudsmannen av 28 privatpersoner och av Sveriges Kvinolobby, bland annat för att den anses vara sexistisk och diskriminerande mot människor med brasiliansk bakgrund då den anspelar på negativa stereotyper.

Nu fälls annonsen av RO. Nämnden gör bedömningen att den är diskriminerande mot personer med brasiliansk nationalitet – men inte sexistisk.

"Opinionsnämnden konstaterar att kvinnan i och för sig är lättklädd och genom klädseln kan anses framställd som ett sexobjekt. Det är dock kläder som är vanliga i brasilianska karneval- och sambasammanhang och klädseln har därmed en koppling till den marknadsförda produkten, det vill säga kryssningar med brasilianskt tema."

I ett yttrande beklagar Tallink Silja att reklamen väckt anstöt och skriver att ambitionen med kampanjen var att visa upp olika sidor av den brasilianska kulturen. Den anmälda bilden togs också snabbt bort från kampanjen.

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.