Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

Talande falaflar säljer Stockholmsresor

Flygbolaget Norwegian slår ett slag får sin nya flyglinje. Språkrören blir talande falaflar.

Martin Schori


Publicerad: 02 November 2010, 13:23
Uppdaterad: 06 December 2015, 15:33

Ämnen i artikeln:

VoltVizeumNorwegian

Flygbolaget Norwegian kampanjar för sin nya linje mellan Stockholm och Malmö. I Sydsverige syns kampanjen i tv, print, på webben och utomhus.

Flygbolaget väljer att fortsätta med sitt koncept att jämföra flygpriserna med andra varor. Denna gång vill Norwegian uppmärksamma att en biljett till Stockholm endast kostar tio falaflar.

Kalle Andersson, ad på Norwegians reklambyrå Volt, förklarar varför:

– Vi ville hitta en jämförelse som kändes väldigt typisk för Malmö, och ganska snart stod ett alternativ ut som det självklara valet. En falafel går att få tag på när som helst på dygnet, och är både något folk från övriga landet associerar med staden och något Malmöborna gärna lyfter fram som typiskt Malmö, säger han i ett pressmeddelande.

I Stockholm har man under ett par veckor synst i print, med annonser skrivna på grov skånska. Norwegians mediebyrå är Vizeum.

Uppdragsgivare på Norwegian:

Katarina Widman, marknadschef Sverige

Sara Brännström, marknadskoordinator Sverige

Arbetsgrupp på Volt:

Petter Nylind, copy

Karl Andersson, AD

Louise Wallgren, operativ projektledare

Henrik Stampe, strateg

Åsa Stjärnquist, formgivare

 

Produktionsbolag: Happycamper Motion Design

Mediebyrå: Vizeum 

Ämnen i artikeln:

VoltVizeumNorwegian

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.