Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Tajt klänning och kilklackar skulle sälja kök åt HTH

Publicerad: 12 Januari 2015, 08:51
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:17

Kökstillverkaren HTH fälls av Reklamombudsmannen efter att ha framställt en kvinna som ett sexobjekt.


Ämnen i artikeln:

Reklamombudsmannen

I en produktkatalog från kökstillverkaren HTH fanns en bild på en kvinna i vit tajt klänning som satt på en köksbänk.

Enligt anmälaren Svensk Kvinnolobby är kvinnan avhumaniserad och objektifierad eftersom bilden är beskuren strax ovanför kvinnans mun så att enbart hennes kropp syns. Detta är kränkande för kvinnor i allmänhet anser anmälaren.

Företaget själva erkänner att bilden är kränkade och håller med om att den inte fyller någon funktion i katalogen. Även Reklamombudsmannen, RO, anser att bilden är könsdiskriminerande och fäller därför reklamen.

Enligt HTH ska reklamen ha tagits bort från sajten den 18 december, men efter en koll av Dagens Media visar det sig att en bild identisk beskrivningen i anmälan fortfarande ligger kvar i produktkatalogen på hemsidan.

Anton Andersson

anton.andersson@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Reklamombudsmannen

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.