Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Systemet gör antilangningskampanj

Publicerad: 27 April 2016, 11:03
Uppdaterad: 27 April 2016, 11:07

Systembolagets nya kampanj mot langning riktar sig till unga vuxna och fokuserar på relationen mellan syskon.


Ämnen i artikeln:

Systembolaget

F orskning visar att de som alkoholdebuterat tidigt får en högre alkoholkonsumtion och en ökad risk för beroendeproblematik i vuxen ålder.

På valborg dricker många tonåringar alkohol för första gången, och den som köper ut är oftast en ung person, ett syskon eller en vän. Därför riktar Systembolaget in sig på dessa i en ny kampanjfilm.

– Den som köper ut drivs ofta av omtanke, men det är baserat på en missuppfattning. Vårt råd till unga vuxna är att ta diskussionen med sitt syskon och sina kompisar. Ett nej betyder mer än man tror, säger Malin Forkman, chef kommunikationsutveckling på Systembolaget i ett pressmeddelande.

Systembolagets undersökningar visar att majoriteten av tonåringarna skulle avstå från att dricka om de inte får tag på alkohol från någon de känner väl.

Reklambyrån bakom kampanjen är Forsman & Bodenfors. Produktionsbolaget är B-Reel och regissören till filmen är Jens Sjögren.

Anton Äng

anton.ang@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Systembolaget

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.