Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Systembolaget: "Vi träffade mitt i prick"

Publicerad: 15 September 2015, 12:50
Uppdaterad: 6 December 2015, 11:52

BÄST PÅ BIO – PRESENTERAS AV SF MEDIA. Ett komplicerat budskap – och ett tråkigt ämne. Trots det tar Systembolagets kampanj hem segern.


Den amerikanske retailkonsulten vandrar runt i butiken, pekar och förklarar hur försäljning kan ökas. Med minskat sortiment, 2-för-1-erbjudandet och hyllor som tvingar besökarna runt i hela lokalen.

I kampanjen "Experten" vill Systembolaget visa sitt uppdrag – att "det svenska sättet att sälja alkohol är lite annorlunda". Och att det "räddar ungefär 2000 liv varje år".

– Den här filmen handar ju just om det, vi träffade mitt i prick. Syftet med kampanjen är just att öka kunskapen om varför vi finns, säger Kerstin Wallentin, kommunikationschef på Systembolaget.

I Nepas mätning av bioreklam under det andra kvartalet är kampanjen för Systembolaget den film som får högst sammanlagda värden för observation, avsändar- och budskapstydlighet.

Observationsvärdet landade på 82 procent, och hela 93 procent av respondenterna säger sig ha förstått budskapet.

– Jag såg siffrorna i går, och jag sa bara – wow, säger Kerstin Wallentin, och fortsätter:

– Jag vill verkligen passa på att berömma våra byråer, både Scream och Forsman & Bodenfors, och också alla mina egna medarbetare.

Joakim Blondell, ad på reklambyrån Forsman & Bodenfors:

– Det är väldigt skönt att kunna använda humor, jag menar akoholpolitik i sig är ju inte direkt något skrattpiller. I regel är man ju rätt ointresserad av det, säger han.

Vilka är utmaningarna med att göra kampanjer för just Systembolaget?

– Det är komplicerade frågor, som är krångliga att sätta sig in i, det är en utmaning att förklara dem på ett enkelt sätt.

Ted Johansson, vd för SF Media, framhåller att Systembolaget återkommande lyckas bra med sin bioreklam.

– De är där uppe hela tiden, de driver upp snittet i våra effektmätningar, säger han.

– Vi märker att nåt som funkar är informativa kampanjer. Och de lyckas berätta om allvarliga ämnen med humor och ironi.

 

Arbetsgrupp, Forsman & Bodenfors:

Projektledare: Leif Sorte

Produktionsledare: Jessica Sjölin

Art Director: Joakim Blondell

Copywriter: Johan Olivero

Formgivare: Nina Andersson

Byråproducent: Magnus Kennhed

 

Produktion:

Produktionsbolag: Esteban?

Regissör: Alexander Brügge och Markus Ernerot?

Producent: Sofia Wall

Fotograf: Viktor Davidsson

Postproduktion: Gangsters

 

Läs mer om den vinnande kampanjen i "Bäst på bio" i Dagens Media, nummer 14, 2015

Niclas Rislund

niclas@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.