Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

Systembolaget säger nej till beväpnade djur

Färgglada spritflaskor med etiketter där fantasifulla djur poserar med vapen blev för mycket för Systembolaget, som vägrar sälja företaget Znaps produkter. Nu överklagas beslutet.

Dante Thomsen


Publicerad: 08 September 2011, 05:55
Uppdaterad: 06 December 2015, 14:59

Ämnen i artikeln:

Systembolaget

Det är reklambyrån Amore som ligger bakom den nya designen av Znaps Vodka. Inspirationskälla är den svenska "mystiska" naturen och klubbkulturen.

Tanken var att var att den nya designen både skulle locka nya kunder och tilltala de befintliga, men det satte alltså Systembolaget stopp för.

Framför allt vänder sig Systembolaget mot att en av etiketterna består av en bild där ett vildsvin håller i ett gevär.

– Marknadsföringen bör inte, genom sin utformning eller det sammanhang där den förekommer, förknippas med situationer då det inte ska förekomma alkoholkonsumtion. Att hantera vapen är en sådan situation där det enligt allmän vedertagen uppfattning inte ska förekomma alkholkonsumtion. På den här produkten är vapnet satt i fokus på framsidesetiketten, skriver Systembolaget.

Tilltaget har fått Znaps att se rött. Därför överklagar de nu beslutet till Alkoholsortimentnämnden.

– Vi anser vi blivit orättvist behandlade då det finns produkter i ordinarie sortiment, alltså i samtliga butiker i landet produkter med liknande texter. Detta har påtalats men man ändrar inte sin inställning, skriver Snaps vd Johan Jeansson i överklagan.

Ämnen i artikeln:

Systembolaget

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.