Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Systembolaget är inte som andra bolag

Publicerad: 8 November 2010, 08:22
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:33

Systembolaget skiljer sig från andra bolag genom att det inte är vinstdrivande. Det är budskapet i en ny reklamkampanj.


Ämnen i artikeln:

AcneSystembolagetForsman Bodenfors

– Kunderna måste förstå varför vi finns. Mycket av de saker som vi gör annorlunda än andra företag syns inte.  Man ser vad vi gör men man ser inte vad vi inte gör. Det ville vi lyfta fram, säger Systembolagets kommunikationschef Fredrik Thor till dagensmedia.se.

Reklamfilmen, som har premiär i dag, uppmanar också allmänheten att lämna in förslag på hur Systembolaget kan bli bättre på service - men utan att sälja mer. Förslagen ska lämnas på en Facebook-sida och en vinnare får en middag lagad av Gustav Trägårdh, som nyligen knep titeln Årets kock.

Är du inte orolig för att folk ska tycka att merköp på Systembolaget är en bra idé efter att ha sett filmen?

– Nej det är jag faktiskt inte rädd för. En av de saker man uppskattar med Systembolaget är att vi inte är som annan handel. Vi drivs inte av ett vinstintresse och våra säljare får ingen provision. Därför kan vi ge kunderna ett sakligt råd som vanliga säljare inte kan säger Fredrik Thor.

Vad har ni för förväntningar på kampanjen?

– Den främsta förväntningen handlar om att öka förståelsen och kunskapen om att vi inte drivs av ett vinstintresse. Många lever tyvärr av villfarelsen att vi bara finns för att driva in pengar till staten. Sedan är det så klart roligt om vi får in många förslag i vår tävling.

Kampanjen sänds i två veckor i TV4, TV4 Fakta, TV4 Plus, TV 400, Kanal 5, Kanal 9 och Discovery. Den har tagits fram i samarbete med Forsman & Bodenfors, Acne och X-Com.

Kampanjen har kostat ungefär 7 miljoner kronor i medieköp.

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.