Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Synsam om plagiatanklagelserna: "Det är det absolut inte"

Publicerad: 21 Januari 2015, 05:08
Uppdaterad: 17 Maj 2016, 13:44

Synsam slår tillbaka mot anklagelserna om att optikern ska ha plagierat formgivaren Pernilla Algede.


Ämnen i artikeln:

Synsam

Tidigare i dag rapporterade Dagens Media om de slående likheterna mellan Synsams grafiska identitet och den design som formgivaren Pernilla Algede tog fram för snart ett år sedan.

– Det är samma typsnitt, samma linjer, samma färg och design. Det är i princip den exakta idén, sa Pernilla Algede till Dagens Media.

Men enligt Synsams marknadschef Peter Herte rör det hela sig om en slump.

– Först och främst är det tråkigt att vår kampanj uppfattas av Pernilla som ett plagiat vilket det absolut inte är. Denna kampanj är i samma manér som vi använt från och till sedan slutet av 2013, säger han till Dagens Media och fortsätter:

– Vi har använt typsnitt och linjer innan det att Pernilla startade sin verksamhet. Typsnittet som vi använder, F37 Bella Regular, är allmänt och inköpt av vår reklambyrå TBWA. Om Pernilla Algede utvecklat ett eget typsnitt så är det alltså inte detsamma som det vi använt.

Peter Herte berättar också att TBWA presenterade färgkombinationen svart/turkost samt typsnittet med linjer redan i november 2013.

– Som sagt, en olycklig situation men vi bestrider alla påståenden att vi skulle plagierat. Vårt manér utvecklades av TBWA under 2013 och har använts och kommer att användas framledes.

Peter Herte berättar också att han kommer att kontakta Pernilla Algede och berätta hur Synsam ser på det hela.

LÄS ÄVEN:

Dante Thomsen

Ämnen i artikeln:

Synsam

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.