Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag09.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Sydsvenskans kampanj olaglig – använder bilderna utan tillstånd

Publicerad: 16 December 2010, 15:20
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:27

Det är olagligt att använda bilder på kändisar i reklam utan tillstånd. I den nya kampanjen bryter Sydsvenskan medvetet mot lagen – genom att exploatera Obama och Merkel.


Ämnen i artikeln:

The Fan ClubSydsvenskan

Som dagensmedia.se tidigare i dag berättat går Bonniertidningen Sydsvenskan ut i en stor kampanj, där bilder på kända politiker och en fotbollstränare blir petade på.

Sydsvenskan uppger att de har fått tillstånd att använda bilden på MFF-tränaren Roland Nilsson i sin reklamkampanj.

Men bilderna på Angela Merkel och Barack Obama används utan deras tillstånd – i strid mot svensk lag.

– Vi har godkännande från Roland Nilsson. Men Obama och Merkel får tåla att synas i vår Ipad-kampanj, säger Jenny Holmstedt, projektledare på Sydsvenskan till dagensmedia.se.

Är ni medvetna om att det är olagligt?

– Ja, vi tar en chansning.

Tobias Eltell, förbundsjurist hos Sveriges Annonsörer, säger att det är en vanlig missuppfattning att kända människor och politiker får finna sig att synas i reklam mot sin vilja.

Tvärtom menar han att ju kändare en person är desto högre marknadsvärde.

– Kända personer är därför extra skyddsvärda, säger Tobias Eltell.

Cloetta hamnade i blåsväder då de utan tillstånd använde manipulerade bilder på Carl Bildt och Göran Persson i en reklamkampanj. Chokladfabrikanten tvingades offentligt att be om ursäkt.

Nyligen avgjordes ett rättsfall där SVT-profilen Ingvar Oldsberg mot sin vilja figurerat i en reklambilaga för Svensk Hypotekspension. Skadeståndet i hovrätten sattes till 300 000 kronor.

Hur det går för Sydsvenskan är nu upp till USA:s och Tysklands högsta ledare att bestämma.

– Det är förbjudet att använda någons namn eller bild i reklam utan samtycke. Men det bygger på att personen i fråga själv reagerar, säger Tobias Eltell.

SÅ SÄGER LAGEN

Bestämmelserna finns i den fristående Lagen om namn och bild i reklam.

Första paragrafen lyder:

”Näringsidkare får icke vid marknadsföring av vara, tjänst eller annan nyttighet använda framställning i vilken annans namn eller bild utnyttjas utan dennes samtycke. Med namn jämställs annan beteckning som klart utpekar viss person”

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

The Fan ClubSydsvenskan

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.