Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Sydsvenskan kallas "irriterande PK-tjafs" i ny kampanj

Publicerad: 19 Januari 2018, 07:35
Uppdaterad: 19 Januari 2018, 07:35

Sydsvenskan inleder valåret med fyra reklamfilmer.


Ämnen i artikeln:

Sydsvenskan

"Kapitalistiskt bajs", "irriterande PK-tjafs", "fejk news" eller "meningslös sportfånejournalistik", är tillmälen som Sydsvenskan ibland utsätts för.

I inför valåret, och i en tid då tidningar och journalister ifrågasätts, vill Sydsvenskan möta dessa åsikter med en humoritisk ton. I de nya reklamfilmerna möter vi fyra olika personligheter som inte skräder orden i sina åsikter om tidningen.

– Vi har ett demokratiskt uppdrag och vill vara den som guidar skåningarna under valet, som analyserar och granskar uttalanden, makthavare och nyheter. Vi vet att vi, tillsammans med våra läsare, kan bidra till en vettig debatt om framtiden. Den välkomnar vi. Samtidigt är vi medvetna om att många väljer bort oss, av alla möjliga skäl, inte minst på grund av deras åsikter om media. Som chefredaktör får jag mejl där vi kallas allt från ”kapitalismens fanbärare” till ”politiskt korrekta vänsterfeminister”, så det blir tydligt att om vi kan reta alla så kan vi kanske även tilltala alla, säger Pia Rehnquist, chefredaktör på Sydsvenskan, i ett pressmeddelande.

De fyra reklamfilmerna är en remake av Politikens klassiska filmer från 2007.

– Det politiska klimatet som fanns i Danmark då liknar det vi har i Skåne nu. Vi har skapat en svensk och nutida kontext för filmerna. Det är viktigt att lyssna på både dem som ifrågasätter oss och dem som hyllar oss. Den balansgången görs bäst med självdistans och självsäkerhet. Det är det vi hoppas förmedla, säger Jenny Holmstedt, konsumentmarknadschef på Sydsvenskan, i pressmeddelandet.

Kampanjkonceptet kommer att pågå under valåret. Bakom filmerna står den danska reklambyrån Mensch (som tog fram originalidén), The Fan Club samt produktionsbolaget King Edward.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Sydsvenskan

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.