Kampanjer
Sydsvenskan: Hos oss finns pengarna
Publicerad: 7 februari 2012, 05:00
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:26
Sydsvenskan går ut i en ny kampanj riktad mot sina annonsörer. Hela tidningen kommer att tryckas med hundralappar sombakgrund och på ett papper som liknar det som sedlar trycks på.
Ämnen i artikeln:
SydsvenskanRL
Rebecka Lindberg
– Vi vill inte bara skapa en visuell upplevelse, säger Katarina Liljenberg, marknadschef på Sydsvenskan.
På tidningen sitter en handskriven post-it-lapp med information om läsarnas konsumtionsvanor. Budskapet är att pengarna finns hos Sydsvenskans läsare.
– Det väsentliga för annonsörerna är inte räckviddssiffror utan att de får effekt av annonserna, säger Katarina Liljenberg.
Påståendet att Sydsvenskan har de mest köpstarka läsarna i sin region bygger de på Orvesto-siffror från oktober 2011. Varje år köper de varor för 23,9 miljarder kronor, enligt uträkningarna, vilket är mer än dubbelt så mycket som läsarna till närmsta konkurrerande media.
– Vi vill att de ska kraftsamla och annonsera hos oss i stället för att sprida sig i olika medier, säger hon.
De som fått specialutgåvan kommer även bli uppringda av en säljare samma dag.
– Vi vill skapa ett personligt möte med våra kunder, säger Katarina Liljenberg.
Att det blev just hundrakronorssedel som bakgrunden är för att de är den valör som mest tillgänglig och vanligast i samhället.
– Det är inte lika vanligt att man har femhundrakronors- eller tusenkronorssedlar, säger Katarina Liljenberg.
Kampanjen har tagits fram tillsammans med The Fan Club.