Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Swedish Hasbeens efter nakenkritiken: "Man blir ju lite drabbad"

Publicerad: 17 Februari 2015, 12:31
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:12

Efter mindre en en vecka plockar Swedish Hasbeens bort sin omtalade kampanjbild med fyra nakna kvinnor. Nu berättar grundaren Emy Blixt om kritiken.


Ämnen i artikeln:

ReklamombudsmannenSveriges Kvinnolobby

Som Dagens Media berättade igår har Swedish Hasbeens senaste kampanjbild, en pastisch på ett av modefotografen Helmut Newtons mest kända fotografier, anmälts till Reklamombudsmannen.

Bilden föreställer fyra nakna kvinnor tillsammans med texten "Go natural" och anklagas för att vara sexistisk av Sveriges Kvinnolobby.

Nu, bara några dagar efter att den laddades upp, har den försvunnit från Swedish Hasbeens sajt.

Men enligt bolagets grundare Emy Blixt beror det inte på kritiken.

– Vi ändrar bilder med jämna mellanrum, men bilden kommer inte att tas bort helt, säger hon till Dagens Media.

Emy Blixt berättar att reaktionerna på bilden har varit många.

– Gud ja, jag har fått jättemycket respons och det har varit mycket diskussion, som det ska vara. Sedan är det är fascinerande hur olika människor tänker. Man blir ju lite drabbad när det är så aggressivt. Men jag visste att det var ett känsligt ämne.

Emy Blixt berättar att hon fått runt 20 arga mejl och att hon sett kritiken från Sveriges Kvinnolobby men att hon inte håller med.

– De hävdar sig ha någon rätt att avgöra vad som är okej att visa och inte. Uppenbarligen tycker de att det är okej att man använder naket om det är varierade kroppar men inte annars. Det tycker jag är lite dubbelmoral. Antingen är det okej att ha naket eller inte. Det är lite nymoralistiskt, säger hon och fortsätter:

– De blir väldigt provocerade för att jag inte tar ställning till andra frågor men jag har poängterat att det är nakenheten jag vill belysa. Huruvida man har tjocka eller smala modeller är en annan fråga. Men det verkar inte finnas jättemycket utrymme för diskussion och det är väl lite som det är i Sverige. Det är ett ganska smalt nålsöga för vad man får tycka och inte tycka.

Hur påverkas du av de arga mejlen?

– Det är en hård ton och det är klart att jag blir lite påverkad av det. Jag blir förvånad över att det är så argt. Vi jobbar mot samma mål, att motverka sexuliseringen. Vill människor missuppfatta mig får de väl göra det.

LÄS ÄVEN:

Dante Thomsen


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.