Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Swedbank: "Har med glädje kavlat upp ärmarna"

Publicerad: 20 September 2017, 11:39
Uppdaterad: 21 September 2017, 06:09

Bild 1/2  "Ett av våra mål är att tydligare positionera oss som företagsbank", säger Johan Eriksson, externkommunikationschef på Swedbank. Foto: Janne Naess

Tävling och kampanj för att främja och hylla entreprenörer – så har Swedbanks varumärket påverkats.


Ämnen i artikeln:

Swedbank

För att tydligare förmedla att Swedbank är en bank för småföretagare anordnade banken tävlingen ”Rivstart”. Vem som helst kunde mellan 1 juni och 31 augusti skicka in sin företagsidé för att få en chans att förverkliga den. I samband med tävlingen lanserade man även reklamfilm som hyllade individer bakom företagen.

I Dagens Medias nummer 11 gjorde vi en längre intervju med marknadschefen Johan Bryngelson och externkommunikationschefen Johan Eriksson om satsningen.

Förra veckan utsågs tio vinnare som fick 250 000 kronor vardera och skräddarsydd hjälp för att genomföra sin företagsidé. Målet var att åtminstone få in 500 bidrag men intresset var betydligt större än vad man räknat med.

– Vi satte ett mål som vi tyckte var ambitiöst. Dagens Media lyfte tidigare att jag var något nervös över att få in tillräckligt med bidrag men det har varit ett enormt genomslag. Totalt fick vi in 4321 bidrag, säger Johan Bryngelson.

Förutom att gynna entreprenörer och kunna bidra till att affärsidéer med potential att bidra till ett bättre samhälle förverkligas, så har tävlingen och kampanj även varit ett sätt att stärka bankens varumärke. Man har under kampanjperioden mätt preferensen i målgruppen för Swedbank som företagsbank, vilket har ökat över förväntan.

– Ett av våra mål är att tydligare positionera oss som företagsbank. Preferens har därför varit en viktig KPI  och den har ökat med 26 procent, vilket är väldigt bra med tanke på att det är under en sådan kort period, säger Johan Eriksson.

Vad hade ni för mål?

– Vi satte upp ett mål på att öka med 10 procent. Jag tror att vår kommunikation, där vi inte glamoriserar utan visar på att det är hårt slit och krävs uppoffringar för att starta företag, har gjort att många i målgruppen har uppmärksammat det här, säger Johan Bryngelson.

Kommer ni göra om tävlingen?

– Det är en förhoppning att kunna fortsätta med den här typen av aktiviteter, sedan får vi analysera hur vi i så fall kan ta det vidare. Men känslan är bra och att tävlingen fyller en viktig funktion. Ser man på kvaliteten på alla de bidrag som vi har fått in så håller de en oerhört hög nivå, därför känns det naturligt att fortsätta uppmuntra den typen av företagsidéer, säger Johan Eriksson.

Kommer ni på något sätt dra nytta av vinnarna i er kommande kommunikation?

– Det är inte helt utkristalliserat än hur vi ska göra mer än att vi har sagt att vi ska följa upp det på något vis. Men genom den resa som personerna har framför sig kan man skapa intressant innehåll som även ger bra information för de som funderar på att satsa på sin idé, säger Johan Eriksson.

Vilka utmaningar eller problem har ni stött på, på vägen som ni har varit tvungna att hantera?

– Vi planerade för 500 bidrag och fick in 4321 bidrag så det har varit ett otroligt administrativt jobb kring det, men något som har varit otroligt kul. Vi har med glädje kavlat upp ärmarna och sett till att det blir en bra process. Det har varit en utmaning men en rolig utmaning, säger Johan Bryngelson.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Swedbank

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev