Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

SVT och Svenskt Näringsliv i rättighetsbråk

Svenskt Näringsliv har inte fått tillstånd från SVT att använda illustrationer av Mats Knutson och Camilla Kvartoft i sin annons. Nu får tilltaget hård kritik.

Gustav Thunander


Publicerad: 07 Oktober 2013, 10:32
Uppdaterad: 06 December 2015, 13:32

Ämnen i artikeln:

Svenskt Näringsliv

Inför gårdagens partiledardebatt gick Svenskt Näringsliv ut i en kampanj i landets stora tidningar där "Agendas" programledare Mats Knutson och Camilla Kvartoft uppmanades att "ställa den rätta frågan" apropå arbetslösheten.

" Hur gör vi det enklare och tryggare för företagare att anställa fler?", lyder frågan som Svenskt Näringsliv vill lyfta.

Nu får tilltaget kritik av Agendas projektledare Micke Pettersson.

– När en organisation gör på det här sättet gör de det omöjligt att ställa den frågan, säger han till tidningen Journalisten.

Micke Pettersson menar att uppmaningen från Svenskt Näringsliv blev direkt kontraproduktiv.

Men på Svenskt Näringsliv slår man ifrån sig kritiken.

– Då missförstår man hela idén med annonsen, säger Pär Henriksson, kommunikationschef på Svenskt Näringsliv till Dagens Media och fortsätter:

– Det var ett grepp vi använde för att belysa hur man pratar om jobben i valrörelsen.

Enligt Pär Henriksson hamnar alldeles för mycket fokus på de som saknar arbete, istället för att fokusera på hur de ska kunna lösa problemet.

– De använde kraftiga uttalanden om hur de hatade arbetslöshet och utanförskap, men ingen sa att de älskar arbetsgivare. Det är inte politikerna som skapar jobben, det är företagen, säger han.

Samtidigt får Svenskt Näringsliv också kritik för bildsättningen i annonsen. Detta då annonsen innehåller en illustration av "Agendas" programledare Camilla Kvartoft och Mats Knutson – utan tillstånd från SVT.

– Det vi diskuterat i dag är teckningarna de använde, som är tecknade utifrån SVTs fotografier. Det är en sak de tittar på i företaget just nu. Svenskt Näringsliv har inte frågat om lov att få använda bilder eller våra profiler i sin reklam, säger Micke Andersson till Journalisten.

Men Pär Henriksson på Svenskt Näringsliv menar att organisationen tagit hänsyn till detta när de utformade annonsen.

– Vi har använt oss av en illustratör som hävdade att det saknades en specifik bildförlaga. Men om SVT känner att de är rättighetshavare så får de gärna höra av sig. Vi vill inte bråka med dem om detta, säger han till Dagens Media.

Ämnen i artikeln:

Svenskt Näringsliv

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.