Kampanjer
Sveriges Kvinnolobby vill stoppa sexistisk reklam i tunnelbanan
Publicerad: 6 oktober 2014, 05:38
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:26
Sveriges Kvinnolobby lanserar en ny kampanj mot sexistisk reklam i kollektivtrafiken.
Ämnen i artikeln:
Sveriges KvinnolobbyAtt hela tiden mötas av reklam fylld av sexualiserade kvinnokroppar är ett hinder för jämställdhet – och en folkhälsofråga. Det menar Sveriges Kvinnolobby som i dag lanserar en ny kampanj i kollektivtrafiken i Stockholm.
Dagens Media har tidigare skrivit om organisationens planer på en kampanj i tunnelbanan, som skulle finansieras genom crowdfunding. Nu har tillräckligt mycket pengar samlats in.
Bakgrunden till kampanjen är en undersökning som visar att reklam får nio av tio unga kvinnor att må dåligt och vilja förändra sina kroppar.
Med kampanjen hoppas Sveriges Kvinnolobby kunna sätta press på företag och få reklambranschen att ta ansvar. Kampanjen syftar också till att uppmana politiker att införa förbud mot sexistisk reklam, något som Sveriges Kvinnolobby länge jobbat för.
Precis som tidigare kampanjer går kampanjen under hashtaggen #reklamera. Den som ser sexistisk reklam uppmanas att fota reklamen, tagga den med #reklamera och dela den i sociala medier. Sveriges Kvinnolobby anmäler den sedan till Reklamombudsmannen och kontaktar företaget.