Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

Sveriges Kvinnolobby vill stoppa sexistisk reklam i tunnelbanan

Sveriges Kvinnolobby lanserar en ny kampanj mot sexistisk reklam i kollektivtrafiken.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se


Publicerad: 06 Oktober 2014, 05:38
Uppdaterad: 06 December 2015, 12:26

Ämnen i artikeln:

Sveriges Kvinnolobby

Att hela tiden mötas av reklam fylld av sexualiserade kvinnokroppar är ett hinder för jämställdhet – och en folkhälsofråga. Det menar Sveriges Kvinnolobby som i dag lanserar en ny kampanj i kollektivtrafiken i Stockholm.

Dagens Media har tidigare skrivit om organisationens planer på en kampanj i tunnelbanan, som skulle finansieras genom crowdfunding. Nu har tillräckligt mycket pengar samlats in.

Bakgrunden till kampanjen är en undersökning som visar att reklam får nio av tio unga kvinnor att må dåligt och vilja förändra sina kroppar.

Med kampanjen hoppas Sveriges Kvinnolobby kunna sätta press på företag och få reklambranschen att ta ansvar. Kampanjen syftar också till att uppmana politiker att införa förbud mot sexistisk reklam, något som Sveriges Kvinnolobby länge jobbat för.

Precis som tidigare kampanjer går kampanjen under hashtaggen #reklamera. Den som ser sexistisk reklam uppmanas att fota reklamen, tagga den med #reklamera och dela den i sociala medier. Sveriges Kvinnolobby anmäler den sedan till Reklamombudsmannen och kontaktar företaget.

Ämnen i artikeln:

Sveriges Kvinnolobby

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.