Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Just nu kan du uppleva tekniska problem på dagensmedia.se. Vi jobbar för fullt med att åtgärda dessa!

Kampanjer

Sveriges Kvinnolobby slår tillbaka mot Sveriges Annonsörer

Publicerad: 17 Oktober 2014, 13:01
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:25

Sveriges Kvinnolobby svarar på kritiken från Sveriges Annonsörer – och anklagar branschorganisationen för att ha fel i sin anmälan till Granskningsnämnden.


Ämnen i artikeln:

Sveriges AnnonsörerSveriges Kvinnolobby

Som Dagens Media berättade tidigare i dag anmäler Sveriges Annonsörer ett inslag i SVT-programmet "Gomorron Sverige" där Sveriges Kvinnolobby medverkade.

Enligt Sveriges Annonsörers vd Anders Ericson brast inslaget, som handlade om lagstiftning mot könsdiskriminerande reklam, i såväl opartiskhet som osaklighet.

Enligt Anders Ericson var flera av vice ordförande för Sveriges Kvinnolobby Clara Berglunds påståenden om Reklamombudsmannen var felaktiga. Dessutom anser han att påhopp lämnades oemotsagda.

I ett pressmeddelande säger Anders Ericson att Sveriges Kvinnolobbys iver för en lagstiftning mot könsdiskriminerande reklam är kontraproduktiv.

Nu ger Clara Berglund svar på tal:

– Vi tar gärna en debatt med Sveriges Annonsörer om varför Sverige behöver en lagstiftning mot sexistisk reklam, antingen i SVT eller i något annat forum. Tyvärr är det som organisationen påstår i sin anmälan felaktigt. Finland har visst en reglering mot könsdiskriminerande reklam i den finska konsumentskyddslagen paragraf två. Socialdemokraterna gick ut med att de vill ha en lagstiftning den 20 maj 2014 och Miljöpartiet den 13 september 2014, säger hon till Dagens Media.

Hon riktar också kritik mot RO.

– Att Reklamombudsmannen är ett tandlöst organ beror på att det är branschens egen instans och att de varken kan tvinga företag att dra tillbaka reklam eller utfärda böter. Det finns inget som tyder på att nuvarande system leder till att den sexistiska reklamen minskar och det är därför vi vill se en lag, säger hon och fortsätter:

– Det finns redan konkreta förslag om hur en lagstiftning kan se ut, bland annat i en statlig utredning som presenterades 2008. Där konstaterades att könsdiskriminerande reklam är ett hinder för jämställdhet och att en lag bör införas. En lagstiftning måste självfallet också kombineras med en funktion som kontrollerar att lagen efterföljs.

Sveriges Kvinnolobby har sedan en tid tillbaka kampanjat för en lag mot könsdiskriminerande reklam.

LÄS ÄVEN:

Skrivelsen till Myndigheten för radio och tv från Sveriges Annonsörer

I inslaget gör representanten från Sveriges Kvinnolobby bland annat gällande att Stiftelsen Reklamombudsmannen, som är näringslivets självreglering av reklam, är ett tandlöst organ och att självregleringen i Sverige inte fungerar. Vad detta påstående grundar sig på får tittaren inte veta och inga frågor ställs heller av programledarna om vad som styrker detta påstående. Att Reklamombudsmannen pekas ut som en tandlös instans, dvs. att en klart utpekad part inte får möjlighet att bemöta detta påstående, står i strid med de grundläggande kraven om opartiskhet. Reklamombudsmannen borde rimligtvis ha blivit inbjuden och haft möjlighet att bemöta kritiken som riktas mot stiftelsen.

Utöver detta är det dessutom fråga om en ensidig behandling av ämnet där programledarna inte ställer några motfrågor till den inbjudna gästen från Sveriges Kvinnolobby om vad exempelvis en lagstiftning ska innehålla, till skillnad från dagens gällande regelverk. Inslaget innehåller även direkta felaktigheter i sak, till exempel att Miljöpartiet och Socialdemokraterna gått till val på att införa lagstiftning mot könsdiskriminerande reklam, vilket inte är fallet. Vidare påstås att de nordiska länderna har lagstiftning, vilket exempelvis Finland inte har. Det är givetvis högst relevant att lämnade sakuppgifter är korrekta i ett ämne som detta, vilket inte är fallet. Det innebär att inslaget även står i strid med kravet på saklighet.

Dante Thomsen


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev