Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Sveriges Kvinnolobby anmäler Swedish Hasbeens nakenkampanj

Publicerad: 16 Februari 2015, 13:30
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:12

Swedish Hasbeens omtalade kampanj går inte hem hos Sveriges Kvinnolobby. Nu anmäls "Go Natural" till RO.


Ämnen i artikeln:

ReklamombudsmannenSveriges Kvinnolobby

Den hyllade skotillverkaren Swedish Hasbeens senaste kampanj "Go Natural" där fyra nakna kvinnor poserar har väckt reaktioner.

Kampanjen, som Dagens Media berättade om i fredags, handlar enligt grundaren Emy Blixt om att kvinnor måste ta tillbaka sina kroppar.

– Jag tror till och med att vi kan tappa lite i försäljning men det är det värt, sa Emy Blixt till Dagens Media.

Nu kritiserar Sveriges Kvinnolobby, som driver kampanjen Reklamera mot sexistisk reklam, kampanjen.

" Att propagera för naturliga kroppar = bra, att sexualisera kvinnor under samma paroll = nej tack", skriver Sveriges Kvinnolobby, som under helgen fått flera tips och klagomål kring kampanjen.

Därför har Sveriges Kvinnolobby valt att anmäla kampanjen till Reklamombudsmannen.

" Swedish Hasbeens använder sig av nakna, objektifierade kvinnokroppar i syfte att sälja skor. Det finns ingen koppling mellan kvinnornas kroppar och produkten, som dessutom kommer helt i skymundan i bilden. Det råder därför ingen tvekan om att kvinnokropparna används som rena sexobjekt och blickfång. Bilden är kränkande och diskriminerande för kvinnor i allmänhet och vi tvivlar på att företaget hade gjort en likvärdig reklam med män", skriver de.

Sveriges Kvinnolobby tycker inte heller att argumentet att bilden inte är sexuell håller.

" Det är problematiskt att man försvarar reklamen med att bilden inte är sexuell och att man vill "visa upp den naturliga sidan av den kvinnliga nakna kroppen", när modellerna i själva verket är sexualiserade, vältränade, smala och stylade. Normbrytande? Nej, inte det minsta".

När Dagens Media intervjuade Emy Blixt svarade hon så här på en fråga om de vältränade modellerna:

– Jag tycker de ser helt naturliga ut, det är inget fel i att vara vältränad och stylad. Det finns ingen motsättning mellan det och naturlighet.

Enligt Reklamombudsmannen Elisabeth Trotzig hade inga anmälningar kommit in till RO vid lunchtid i dag.

LÄS ÄVEN:

Dante Thomsen


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.