Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

Sveriges Annonsörer vill inrätta en Spelombudsman

Foto: Janne Næss

Sveriges Annonsörer är kritiska mot ett förbud av spelreklamen. Istället föreslår organisationen tre andra åtgärder för att reglera reklamen. ”Annonsörerna måste ta ett eget ansvar för hur reklamen utformas”, säger Hanna Riberdahl, vd för Sveriges Annonsörer.


Publicerad 2019-05-09 09:20

Ämnen i artikeln:

Sveriges Annonsörer

Dela artikeln:

Sedan omregleringen av spelmarknaden vid årsskiftet har mängden spelreklam diskuterats flitigt. 

Civilminister Ardalan Shekarabi menar att situationen med spelreklam är ohållbar och att branschens självreglering inte har varit tillräcklig, vilket Dagens Media rapporterat om tidigare. Därför har han tillsatt en utredning som ska komma med förslag på olika typer av lösningar av situationen. 

Bland annat har civilministern uttryckt att spelreklamen kan komma att få samma regler som alkohol- och tobaksreklam vad gäller måttfullhet och att viss spelreklam för exempelvis jackpottar, gratisspel och bonusar bör begränsas. 

Annonsörernas branschorganisation Sveriges Annonsörer menar dock att ett förbud mot spelreklam skulle hota både yttrandefriheten och intäkterna för ”pressade mediebolag”. 

Istället föreslår organisationen självreglering och att man inrättar en så kallad Spelombudsman. 

– Sveriges Annonsörer arbetar för kommersiell yttrandefrihet och ett hållbart annonsklimat. Vi anser att reklamen har en viktig roll i samhället. Men då måste annonsörerna ta ett eget ansvar för hur reklamen utformas, särskilt när det handlar om produkter och tjänster som medför risker för folkhälsan, säger Hanna Riberdahl, vd för Sveriges Annonsörer, i ett pressmeddelande. 

Sveriges Annonsörers förslag för att reglera spelreklamen:

1. Ta fram ett gemensamt regelverk som ger ett tydligt mervärde i förhållande till lagen. I detta bör man ta vara på goda erfarenheter från andra branscher med produkter som har stor påverkan på folkhälsan, till exempel alkohol och läkemedel. 

2. Inrätta en Spelombudsman vars uppgift bör vara att avgöra och mejsla ut praxis som branschen kan hålla sig i. 

3. Inför krav på utbildning för alla spelbolag med spellicens. En diplomerad utbildning från spelombudsmannen skapar förutsättningar för en hållbar efterlevnad. 

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.