Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Sveriges Annonsörer sågar Sveriges Kvinnolobby – anmäler SVT

Publicerad: 17 Oktober 2014, 05:32
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:25

Sveriges Kvinnolobby hade fel om RO och fick stå oemotsagda, enligt Anders Ericson, vd för Sveriges Annonsörer.


Ämnen i artikeln:

Sveriges AnnonsörerSVTSveriges Kvinnolobby

I veckan medverkade Sveriges Kvinnolobby i SVT, bland annat i morgonprogrammet "Gomorron Sverige", och framförde kravet på en lag mot sexistisk reklam.

I inslaget medverkade Clara Berglund, vice ordförande för Sveriges Kvinnolobby.

Sveriges Annonsrörer anmäler nu inslaget för bristande opartiskhet och osaklighet. Enligt vd Anders Ericson var påståenden i inslaget felaktiga och påhopp lämnades oemotsagda.

– Sveriges Annonsörer, som var med och stiftade RO, är emot könsdiskriminerande reklam men kan inte förstå Sveriges Kvinnolobbys iver till lagstiftning när Sverige har en fungerande modell som vi borde vara stolta över. Kvinnolobbyns strävan efter lagstiftning kommer, om den införs, istället att motarbeta deras egen strävan och resultera i ytterst få fällningar i domstol jämfört med dagens modell med självreglering som RO ansvarar för, säger Ericson i en kommentar.

Utöver detta är det dessutom fråga om en ensidig behandling av ämnet där programledarna inte ställer några motfrågor till den inbjudna gästen från Sveriges Kvinnolobby, enligt Sveriges Annonsörer.

Skrivelsen till Myndigheten för radio och tv från Sveriges Annonsörer

I inslaget gör representanten från Sveriges Kvinnolobby bland annat gällande att Stiftelsen Reklamombudsmannen, som är näringslivets självreglering av reklam, är ett tandlöst organ och att självregleringen i Sverige inte fungerar. Vad detta påstående grundar sig på får tittaren inte veta och inga frågor ställs heller av programledarna om vad som styrker detta påstående. Att Reklamombudsmannen pekas ut som en tandlös instans, dvs. att en klart utpekad part inte får möjlighet att bemöta detta påstående, står i strid med de grundläggande kraven om opartiskhet. Reklamombudsmannen borde rimligtvis ha blivit inbjuden och haft möjlighet att bemöta kritiken som riktas mot stiftelsen.

Utöver detta är det dessutom fråga om en ensidig behandling av ämnet där programledarna inte ställer några motfrågor till den inbjudna gästen från Sveriges Kvinnolobby om vad exempelvis en lagstiftning ska innehålla, till skillnad från dagens gällande regelverk. Inslaget innehåller även direkta felaktigheter i sak, till exempel att Miljöpartiet och Socialdemokraterna gått till val på att införa lagstiftning mot könsdiskriminerande reklam, vilket inte är fallet. Vidare påstås att de nordiska länderna har lagstiftning, vilket exempelvis Finland inte har. Det är givetvis högst relevant att lämnade sakuppgifter är korrekta i ett ämne som detta, vilket inte är fallet. Det innebär att inslaget även står i strid med kravet på saklighet.

Simon Andrén

simon.andren@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev