Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Sveriges Annonsörer hemma från Nordkorearesan: "Omtumlande"

Publicerad: 17 September 2013, 12:34
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:34

Efter tolv dagar i Nordkorea har Sveriges annonsörer avslutat sin expedition, som var en del av tävlingen "Drömresan".


Ämnen i artikeln:

Sveriges Annonsörer

För ett år sedan gick Sveriges Annonsörer ut i den både hyllade och kritiserade kampanjen "Drömresan", där deltagarna kunde vinna en resa till Nordkorea. Nu är resan genomförd.

Tillsammans med vinnaren Anders Högmark, en vän till honom och Sveriges Annonsörers kommunikationschef Erik Huss reste Anders Ericson, vd, runt i landet.

– Det var omtumlande. Det är få människor som besöker Nordkorea och vi gjorde en helt annan resa är de flesta. Vi har förvisso varit i huvudstaden några dagar men vi penetrerade hela den nordkoreanska kusten. Vi var där i syfte att göra en expedition, vi har inte stött på mycket reklam, men extremt mycket propaganda. Vi såg två reklamalster under resan: en utomhustavla för ett kinesiskt bilmärke och reklam för en mobiltelefon, säger han.

Vilken typ av propaganda syntes mest?

– Det finns en personkult som är enorm. Propagandan är en hyllning till kriget och landet. Nationalismen genomsyrar allt.

Hur blev ni som turister bemötta?

– Det är ett fantastiskt folk som är nyfikna och vänligt inställda mot turister, men man får ju inte prata med folk, inte röra sig fritt. Man måste hela tiden ha med sig en nordkoreansk guide, eller två, för de bevakar varandra. Det man slås av är att kunskapen om omvärlden är nästintill obefintlig. Vår guide visste inte att människan varit på månen.

Vad tar du med dig hem?

– Det viktigaste är väl att vi västerlänningar förstår hur bra vi har det, att vi har yttrandefrihet och kan röra oss fritt och att de allra flesta av oss kan äta oss mätta. Att reklam och demokrati går hand i hand blir ganska uppenbart. Det skapar välfärd.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Sveriges Annonsörer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.