Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

lördag08.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Sveriges Annonsörer: Annonsköpen minskar inte

Publicerad: 3 december 2012, 06:59
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:02

Majoriteten av de svenska annonsörerna planerar inte att – trots negativa konjunkturrapporter – minska sina marknadsföringsbudgetar nästa år, enligt Sveriges Annonsörer.


Ämnen i artikeln:

Sveriges Annonsörer

Det är branschorganisationen Sveriges Annonsörer som tillsammans med Novus varje år gör en enkät bland sina medlemmar.

Totalt uppger hela 80 procent av respondenterna i undersökningen – som ses som en viktig temperaturmätare för hela anonnonskonjunkturen – att man kommer att behålla eller öka sina medieinvesteringar 2013.

Störst ökning står kategorin internetmedier för. Där planerar 6 av 10 att öka sina investeringar. 42 procent uppger samtidigt att de planerar att öka sin marknadsföring i mobilen.

– Resultaten visar på en större optimism bland annonsörer än förväntat och vi ser en tydlig trend att medieinvesteringarna går från tryckt press till internetannonsering och specifikt inom sociala medier, säger Sveriges Annonsörers kommunikationschef Erik Huss i ett pressmeddelande.

De stora förlorarna är istället dagspress och tidskrifter. Där uppger en fjärdedel att man planerar att minska annonseringen.

Dante Thomsen

Ämnen i artikeln:

Sveriges Annonsörer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.