Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Sverigedemokraterna gör partiledarna till "scumbags" i ny kampanj

Publicerad: 17 Mars 2015, 10:14
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:09

Sverigedemokraternas senaste kampanj lånar från ett klassiskt meme, Scumbag Steve.


Ämnen i artikeln:

SverigedemokraternaStefan Löfven

Sverigedemokraterna har gått ut i en ny kampanj i Stockholms tunnelbana där partiet går till attack mot decemberöverenskommelsen.

Annonsen består av text där SD hävdar att man är det enda oppositionspartiet samt en bild på partiledarna från presskonferensen där decemberöverenskommelsen presenterades.

På de sju partiledarna, Gustav Fridolin, Åsa Romson, Stefan Löfven, Anna Kinberg Batra, Annie Lööf, Jan Björklund och Göran Hägglund, har SD klistrat på kepsar.

Greppet är lånat från ett klassiskt meme, Scumbag Steve.

Enligt SD:s kommunikationschef Joakim Wallerstein ska kampanjen sitta uppe i tunnelbanan veckan ut.

– Det är vi själva som har tagit fram den, säger han till Dagens Media.

Riskerar inte referensen till Scumbag Steve att flyga över huvudet på många väljare?

– Annonsen fungerar även om man inte förstår referensen. Den är generell och bilden är väldigt talande för svensk politik i dag. För den skaran som förstår annonsen kommer man tycka om den ännu mer. Det är en rolig sak som man vill fota och berätta om för sina kompisar.

Joakim Wallerstein säger att kampanjen mest är "en rolig grej".

– Då vågar man chansa lite mer. Det är kul att testa.

Varför avslutar ni texten med "/Partiet"?

– Det ska koppla till decemberöverrenskommelsen, att Sverige i princip blivit en enpartistat. Vi vill berätta om att det hade varit ett nyval den här veckan om inte Stefan Löfven hade ångrat sig.

Liknande kampanjer har tidigare kritiserats. Inför valet 2010 gick LO ut i en kampanj där man vände upp och ned på Alliansens partiledare. Den kallades ”obehaglig” av juristen Yvonne Stein (FP).

Hade motsvarande annonser använts i reklamsammanhang för att avskräcka från köp av en konkurrents produkter hade det med stor sannolikhet stridit mot marknadsrättens lagstiftning”, skrev hon på SvD Brännpunkt.

För kommersiella företag är det, enligt Lagen om namn och bild i reklam, förbjudet att utan tillstånd använda privatpersoner i reklam utan medgivande.

Men för politiska partier är det fritt fram för att använda sina meningsmotståndare i negativa reklamkampanjer.

– De faller inte under marknadsföringslagen, utan skyddas av yttrandefrihetsförordningen och tryckfrihetsgrundlagen, säger Reklamombudsmannen Elisabeth Trotzig.

Dock gäller för politiska partier att inte via sin reklam göra sig skyldiga till yttrandefrihetsbrott, såsom förtal eller hets mot folkgrupp

TV4 beslutade sig 2010 för att inte sända SD:s omtalade reklamfilm på grund av att kanalen ansåg att den bröt mot radio- och tv-lagen och mot Yttrandefrihetsgrundlagens förbud om hets mot folkgrupp.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dante Thomsen


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev