Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Sverige toksatsar på modeveckan i Berlin

Publicerad: 1 November 2010, 10:21
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:33

Berlins modeveckor ska stärka Sveriges bild i internationella sammanhang och öka intresset för svenskt mode.


Ämnen i artikeln:

Svenska Institutet

Svenska Institutet har fått i uppdrag av regeringen att öka det internationella intresset för svenska kreativa näringar, med fokus på tre branscher som anses ha stor exportpotential: mode, dataspel och musik.

Först ur är mode med ett pilotprojekt som ska presenteras under Berlins modeveckor i januari 2011.

Anna Maria Bernitz, projektledare för mode på Svenska Institutet, vill inte avslöja allt för många detaljer, då projektet fortfarande befinner sig i startgroparna.

– Men vi kommer att satsa på tre saker. Det är modevisningar, en mode- och fotoutställning, samt en föreläsning om mode, säger hon.

Projektet syftar främst till att bygga upp Sveriges bild utomlands, och visa upp vad de svenska branscherna gör.

– Det innebär att vi får en chans att visa upp oss på bredfront internationellt, och att omvärlden får kännedom om att mycket som de redan känner till är svenskt.

Regeringen har satsat en miljon kronor i projektet. Jämfört med andra länder, som gått in med mångmiljonbelopp, är bidraget ganska lågt.

En modevisning på de bästa arenorna kostar lika mycket som det anslag Svenska Institutet fått från regeringen, berättar Anna Maria Bernitz.

– Det är ett bra initiativ, och vi är glada för att det äntligen uppmärksammas. Men i ett internationellt perspektiv skulle det behövas mer, säger Anna Maria Bernitz.

Ardalan Samimi

Ämnen i artikeln:

Svenska Institutet

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.