Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

lördag08.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Sverige blir allt reklamtätare

Publicerad: 22 november 2011, 10:18
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:49

Enligt en ny rapport från IRM så har Sverige klättrat på listan över världens reklamtätaste länder och hamnar nu på en sjundeplats.


Enligt den nya rapporten från IRM så ökade Sverige sina investeringar i köpt medieutrymme med över 25 procent under 2010, detta räknat i euro. Därmed ligger man på sjunde plats över reklaminvesteringar per capita.

Anledningen ökningen sägs främst vara den stärkta kronan, men reklamköpen har även ökat mätt i kronor.

Sverige är dock inte högst upp på listan av de nordiska länderna, utan det är Norge som hamnar på en andraplats. Danmark hamnar på en niondeplats på listan och Finland befinner sig på en 17:e plats.

Vad gäller investeringar per capita i internetreklam hamnar Sverige på en femteplats, sämre än både Norge och Danmark, som hamnar på en första- respektve andraplats.

Rapporten bygger på en undersökning av 82 av världens reklammarknader.

Elin Hanspers

elin.hanspers@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.