söndag29 januari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanjer

”Sverige är en omogen marknad”

Publicerad: 22 februari 2012, 09:54
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:32

Snart är det år 2571, i alla fall enligt den persiska tideräkningen. För perser, kurder och afghaner står en månadslång fest för dörren, men annonsörerna är inte intresserade.


HW

Henrik Widell


Det persiska nyåret Noorouz, är en av de största högtiderna för perser, kurder och afghaner, och infaller under vårdagsjämningen. Festligheter pågår under en hel månad men intresset från annonsörerna att nå den här gruppen är lågt, i alla fall enligt Per Karlströmer, projektledare på byrån Kapi som är specialiserad på marknadsföring mot utlandsfödda svenskar.

– I det här hänseendet är Sverige, jämfört med andra länder, en väldigt omogen marknad. I USA är det till exempel självklart att kommunicera med minoriteter, säger han till dagensmedia.se

Kapi har varit igång under sju år och jobbat med att få upp företagens medvetenhet för en stor kundgrupp som till stor del är helt obearbetad.

– Coop gjorde något för något år sedan i samband med Noorouz men ligger lågt i år. De som marknadsför sig är de som redan i dag har en kontakt med den här gruppen, telekom- och moneytransfering-bolag.

Varför är intresset så lågt för att kommunicera med den här gruppen?

– Jag vet inte, kanske beror det på förutfattade meningar. För några år sedan när Noorouz firades i Globen klädde folk upp sig i Gucci och Prada. Under Noorouz klär man sig fint och till exempel NK hade haft mycket att tjäna på att synas där.

Under de sju åren ni varit igång, har du sett någon tendens till attitydförändring?

– Ja, insikten ökar och allt fler inser att det här är en stor och viktig grupp. Antalet svenskar med utländsk härkomst kommer att fortsätta öka, så de blir allt viktigare också framöver.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev