Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag29.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Svenske kreatören bakom vapenkampanj

Publicerad: 16 Mars 2016, 09:32
Uppdaterad: 16 Mars 2016, 09:37

Låter folk "spökrösta" åt de som fallit offer för dödskjutningar.


För ett år sedan gjorde reklambyrån Grey, där den svenska kreatören Andreas Dahlqvist är chief creative officer, ett uppmärksammat socialt experiment när de öppnade en fiktiv vapenbutik på Manhattan. Förstagångsköpare bjöds in till butiken där alla vapen var märkta med "historiska fakta" som berättade vilka vapenmodeller som användes vid kända masskjutningar, olyckor, mord och självmord.

Bakom experimentet låg den amerikanska organisationen States United to Prevent Gun Violence. Nu lanserar de en ny kampanj tillsammans med Grey – "Ghostvote".

För att uppmärksamma de amerikanska väljarna på att över 30 000 människor dör och över 70 000 skadas av vapen varje år låter organisationen människor ”spökrösta” – för de som inte längre kan göra det.

kampanjsajten kan människor välja vilket offer de vill använda sin röst för att hedra och sedan automatiskt uppdatera sin profilbild i sociala medier som en symbolisk gest. På sajten kan man också höra berättelser från anhöriga till de som fallit offer för skjutningarna.

I går genomfördes också en gerillakampanj i Washington DC då målade konturer av döda kroppar dök upp på gatorna runt om i huvudstaden.

Målet med kampanjen är att sätta USA:s vapenlagar högt på agendan inför presidentvalet.

Andreas Dahlqvist utsågs till chief creative officer på storbyrån Grey i New York i oktober 2014. Dessförinnan har han bland annat jobbat på Commonwealth och McCann och som kreativ chef på DDB Stockholm.

Arbetsgrupp

ClientStates United to Prevent Gun Violence and Newtown Action Alliance via Grey New YorkCreative

Chief Creative Officer – Andreas Dahlqvist

Executive Creative Director – Stephen Krauss

Executive Creative Director – Ari Halper

Group Creative Director – Steve Wakelam

Group Creative Director – Nick Pringle

Group Creative Director, Design – Han Lin

Creative Director, Writer – Natalie Rose

Associate Creative Director, Art Director – Rodrigo Burdman

Associate Creative Director, Writer – Noel Hamilton

Designer – Juliano Domingues

Senior Project Manager – Clint Walsh

 

Video Production

EVP, Head of Production – Bennett McCarroll

VP, Executive Producer – Gray Hirshfield

Associate Producer – Brett Zuckerman

Assistant Producer - Kristin Wheeler

Line Producer – Eun-Duk Cho

Audio Engineer – Guy Rosmarin

 

Production Vendor - SUSPECT

Executive Producer - Robert Appelblatt

Executive Creative Director - Tim Crean

Producer / Editor - Alex Decaneas

Designer / Animator - Damien Cho

Digital Production

Director of Digital Production – Kristen Finch

Senior Digital Producer – Christopher Izzo

Technology Lead – Jeffrey Barke

Web Developer – Hayim Storc

Front End Developer – Kalim Fleet

Front End Developer – Terri Neal

Front End Developer – Raymond Richards-McNaught

User Experience Lead – Masai Torres

User Experience Designer – Caroline Muelenaer

Quality Assurance – Praveena Gonuguntla

 

 

Account

SVP, Account Director – Elizabeth Gilchrist

VP, Account Director – Irina Gilbertson

Senior Account Executive – Sean Griffin

Account Executive – Kurt Steinke

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.