Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Svenskarna tycker Änglamark är grönast

Publicerad: 6 Mars 2015, 13:15
Uppdaterad: 30 Maj 2016, 08:24

När konsumenterna får associera fritt väljer de Änglamark till årets grönaste varumärke 2014.


Ämnen i artikeln:

Coop

Coops varumärke Änglamark har utsätts till Sveriges grönaste varumärke 2014. Varumärkesstrategibyrån Differ ligger bakom tävlingen. Vinnaren utses i en omröstning där 1 000 konsumenter i åldrarna 15 till 75 år deltar.

Änglamark vinner i den tävlingsklass där konsumenten får associera fritt och säga det varumärke hen kan komma på och anser är ”grönast”.

I den andra kategorin får de som ska rösta välja ett varumärke från en lista av företag från ett antal olika branscher. I den kategorin vann SJ, Coop kom tvåa.

Louise König är chef för hållbar utveckling på Coop. Hon säger att Änglamark vill vara ett tryggt och piggt varumärke som tar ansvar för natur och miljö.

– Det här betyder jättemycket. Det är oerhört kul att Änglamark är så överlägset vinner i den kategori där konsumenten fritt får associera, säger hon till Dagens Media och fortsätter:

– Att varumärket Coop placerade sig så högt i den andra kategorin gör att det känns som en dubbel vinst.

Hur jobbar ni för att göra varumärket Änglamark så starkt?

– Jag tror att det är det långsiktiga arbetet. Varumärket har ju funnits på marknaden i nästan 25 år. Vi har också kört ”veckans eko” i butikerna där vi rabatterar eko-varor och det har oftast varit Änglamark som har gått i kampanjen, säger hon och fortsätter:

– Änglamarkskunderna är en trogen och aktiv kundgrupp på Coop, men Änglamark vänder sig till alla.

Coop har Forsman & Bodenfors som byrå, men Louise König säger att mycket av Änglamarkskommunikationen görs inhouse.

Jonas Löfvenberg

jonas.lofvenberg@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Coop

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev