Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

Svenskarna kopplar helst upp hälsan

Svenskarna är redo att koppla upp sig ännu mer, enligt en ny Sifo-undersökning från Tele2.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Publicerad: 11 Oktober 2016, 07:40
Uppdaterad: 11 Oktober 2016, 08:22

Ämnen i artikeln:

Tele2Sifo

För 25 år sedan gjordes den första webbplatsen tillgänglig för allmänheten, och vi har aldrig varit så uppkopplade som vi är nu.

En ny Sifo-undersökning, utförd på uppdrag av Tele2, visar att svenskarna är redo att koppla upp sig ännu mer.

– Uppkoppling är så mycket större än bara skärmtid. Vi vill inte begränsa människor, eller säga vad de ska göra eller inte göra. Vi vill visa att möjligheterna är oändliga och att du kan välja själv. Snart kommer vi i princip att kunna koppla upp vad som helst, säger Samuel Skott, vd på Tele2 Sverige, i ett pressmeddelande.

Samtidigt framkommer det att svenskarna fortfarande begränsar sig i vad de väljer att ta del av på nätet. Nära 6 av 10 (56 procent) upplever att de "inte utnyttjar internets alla möjligheter" och fler än 8 av 10 surfar på samma sajter och använder samma appar.

Enligt undersökningen menar 7 av 10 (70 procent) av de tillfrågade att deras omgivning inte ställer krav på dem om att vara mindre online, till exempel genom att minska sitt mobilanvändande eller sin skärmtid. Drygt 8 av 10 (79 procent) svenskar anser också att de kan uppleva saker på internet som de annars inte hade kunnat göra.

Mer än varannan (55 procent) anser också att de genom internet kan möta människor som de annars inte hade kunnat möta.

Det här kan svenskarna helst tänka sig att koppla upp:

Hälsan (28%)

Hjärnan (15%)

Krukväxterna (14%)

Dammsugaren (12%)

Spisen (11%)

Garderoben (9%)

Husdjuret (7%)

Sängen (4%)

Ämnen i artikeln:

Tele2Sifo

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.