Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanjer

Svenskar twittrar sig runt jorden

Publicerad: 11 september 2012, 04:47
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:12

Två svenska reklamkreatörer ligger bakom en global Twitteraktion för världsfreden. Målet är att göra Peace Day till en officiell dag i almanackan.


KD

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


Svenska kreatörerna Felipe Montt och Henrik Düfke, i dag på Mother i London, ligger bakom Twitterkampanjen ”A lap around the world”, tillsammans med ytterligare två Mother-kollegor.

– Det är ren goodwill, och något vi gör vid sidan av byrån, säger Felipe Montt.

Genom att sprida hashtaggen #PeaceDay21Sep världen runt hoppas de väcka tillräckligt stor uppmärksamhet för att göra fredsdagen den 21 september till en internationell officiell dag i almanackan.

För att det ska bli verklighet krävs, enligt organisationen Peace Day, att omkring 20 procent av jordens befolkning uppmärksammar dagen.

– Det är målet som organisationen, men det kanske kommer ta lite tid. Twitterkampanjen är ett experiment för att försöka sprida budskapet, säger Felipe Montt, som är en av de dåvarande Berghsstudenter som låg bakom den hyllade twitterkampanjen ”Don’t tell action” – även den med syfte att sprida en hashtagg så långt som möjligt.

Varje gång någon använder peace day-hashtaggen, markeras tweeten på en världskarta på kampanjsajten alaparoundtheworld.com. Förhoppningen är att skapa en linje mellan alla länder på kartan.

Kampanjen har bland annat uppmärksammats av Creativity och Dazed & Confused. Några dagar efter starten har hashtaggen spridits över stora delar av Europa och USA, med ett fåtal nedslag i Asien. I Sydamerika och Afrika är det dock fortfarande glest.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev