Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanjer

Svenskar tävlar i D&AD

Publicerad: 31 mars 2014, 05:52
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:43

Fyra svenska kampanjer är nominerade i brittiska reklamtävlingen D&AD.


Ämnen i artikeln:

IngoForsman Bodenfors

Flest vinstchanser har Forsman & Bodenfors och Volvo Trucks, vars Epic Split-film med Jean-Claude Van Damme, med fyra nomineringar.

Dessutom är Ingo nominerade för sin Lidls lyxrestaurang Dill, liksom RBK och Civil Rights Defenders för Natalia Projects och Forsman & Bodenfors för Helly Hansen-kampanjen First Tracks.

D&AD är en global tävling. Till skillnad från många andra reklamtävlingar är kategorierna indelade i medieslag, inte produkter, vilket är en anledning till att många ser den som världens svåraste reklamtävling, enligt Ingos cd Björn Ståhl.

"Man är väldigt sparsmakad med att dela ut sitt bästa pris – en svart penna", skriver han i ett mejl till Dagens Media.

"Kul att Dill går så bra utomlands. Jag gratulerar Forsman till en fantastiskt kampanj och håller tummarna för de svenska nomineringarna i D&AD", skriver Björn Ståhl.

Förutom att prisa kampanjer med pennor, samlar D&AD årets bästa kampanjer i en bok. Bland de svenska "in book"-bidragen finns bland andra Saatchi Saatchis skräck-sms för filmfestivalen Elmsta 3000 Horror Fest. Även Dill- och Epic Split-kampanjerna kommer att presenteras i boken.

Prisutdelningen sker den 22 maj i London.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

IngoForsman Bodenfors

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News