Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Svenska vinnare i D&AD:s hållbarhetstävling

Publicerad: 28 September 2016, 07:22
Uppdaterad: 28 September 2016, 08:32

Åtta pennor till Sverige i prestigetävlingens D&AD:s nya kategori D&AD Impact Awards.


Ämnen i artikeln:

D ADForsman BodenforsEdelman DeportivoIngo

Reklamtävlingen D&AD har instiftat ett nytt pris.

D&AD Impact Awards, som delas ut i samarbete med Advertising Week, belönar kreativ marknadsföring som dessutom bidrar till ett mer hållbart samhälle.

På tisdagen delades priset ut för första gången, vid en ceremoni i New York. Totalt delades 87 pennor ut, åtta av dem till svenska kampanjer.

Två svenska bidrag belönades med vita pennor, vilket är den näst finaste valören.

Forsman & Bodenfors fick en vit penna för sin Coop-kampanj Ekoeffekten och Edelman Deportivo fick en för kampanjen Give a beep för cykelhjälmen Hövding.

Forsman & Bodenfors tilldelades också en grafitpenna för Slow down GPS för If Skadeförsäkring.

RBK Communications vann en grafitpenna och tre träpennor för sitt Ålands-index för Ålandsbanken. Även Ingo belönades med en träpenna, för The Swedish Number för Svenska turistföreningen.

Juryn, ledd av kändiskocken Jamie Oliver och regissören Richard Curtis, delade ut det finaste priset, en vart penna, till två kampanjer:

Den ena gick till Grey Canada och kunden Moms Demand Action for Gun Sense in America för kampanjen Taking aim at corporate America.

Den andra till franska Marcel för kampanjen Inglorious furits and vegetables för livsmedelskedjan Intermarché

 

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev