Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanjer

Svenska varumärken stärkta av lågkonjunkturen

Publicerad: 27 maj 2009, 04:33
Uppdaterad: 6 december 2015, 17:36

Superbrands lista över de 300 starkaste konsumentvarumärkena enligt svenskarna innehåller fler svenska varumärken i år än tidigare. "Vi ser att svenska varumärken har vunnit mark under krisen", säger Robert Scherman, vd för Superbrands Sverige.


Superbrands tar varje år hjälp av ett undersökningsföretag och en jury bestående av oberoende varumärkesexperter för att utse en topplista över landets starkaste varumärken. Studien fokuserar på konsument- respektive business to business-varumärken vartannat år. I år var det dags att utse starka konsumentvarumärken.

Utnämningen av Superbrands startade med en kvantitativ undersökning där Sifo Research International listar de 400 starkaste varumärkena, enligt svenska folket. Därefter har juryn värderat respektive varumärke utifrån nio parametrar och utsett de 300 starkaste på listan.

- Vi märkte att svenska varumärken står sig väl i kristider. I år var 54 procent av de 300 varumärkena svenska, vilket var betydligt bättre än för två år sedan då andelen var 48 procent, säger Robert Scherman.

Superbrands ska nu titta närmare på om det här är ett svensk fenomen eller om även andra länder har stärkt sina inhemska varumärken under lågkonjunkturen.

Nästa steg är ytterligare en Sifo-undersökning som rankar de 300 varumärkena inbördes. Under en gala den 17 november koras vinnaren. I fjol var det Google som vann av business to business-varumärkena.

- Traditionellt sett tar det lång tid att bygga starka varumärken, men på senare år har vi sett flera varumärken som lyckats bli starka på kort tid, till exempel Facebook och Youtube i år. Vi tror att media har spelat in i det, säger Robert Scherman.

En stor grupp av de 300 varumärkena är svenska livsmedelsvarumärken, till exempel Felix, GB Glace, Festis, Daim, Gevalia, Ekströms, Pripps Blå och Polarbröd. Om man jämför årets konsumentlista med den för två år sedan syns också fler organisationer än tidigare, till exempel Amnesty, Cancerfonden och Röda Korset på den svenska listan.

Synnöve Almer

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev