Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

"Svenska reklamare är riskbenägna"

Publicerad: 28 Mars 2012, 11:16
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:28

När Komm i morgon bjuder in till Guldäggsseminarium är mångfaldigt prisbelönte copyn Adam Noel ett av dragplåstren. För Dagens Media ger han sin syn på svensk reklam.


Han står bakom hyllade kampanjer som "Decoding Jay Z", där New York-byrån Droga 5 lanserade hiphopstjärnan Jay Z:s biografi genom att sprida ut innhållet på allt från gigantiska utomhustavlor till pizzakartonger.

Men snarare än sitt eget arbete vill Adam Noel prata om det skrivna ordet – och hyllar samtidigt svensk kreativitet.

– Jag tror att svenska reklamare är mer riskbenägna än amerikanska, och att de är mer benägna att lita på kreatörer. Jag är till exempel extremt imponerad av den svenska digitala produktionen, säger Adam Noel, och fortsätter:

– Sverige har den perfekta kombinationen mellan kreativitet – och att samtidigt se till att få rätt fantastisk skit uträttad.

I samarbete med Citypaketet har Komm, Sveriges kommunikationsbyråer, bjudit in honom för att tala på årets Guldäggsseminarium, klockan 8.30 imorgon intar Adam Noel scenen på Ambassadeur i Stockholm.

Guldägget

Under resten av dagen kommer en rad branschprofiler att delta i seminarier och diskussioner. Här är hela programmet:

8.30 - 9.15 Copywriting As a Second Language - Adam Noel, Senior Creative, BBDO. 

9.20-10.05 Två systrar i mediedammen fick ett eget program. Rapporterar live

- Hannah Widell, Amanda Schulman, Perfect day och Anna Kult, featurechef, Aftonbladet.  

10.10-10.40 Way Out West - Stöldbegärlig reklam väcker nyfikenhet. Väldigt inne ute

- Niklas Lundell och Joel Borg, grundare och ansvariga för festivalens marknadsföring och sponsring. 

15.15-15.45 Social by Design - Ninni Lindertz, Marknadsstrateg, Facebook Norden

15.45-15.52 Communication Matters- Annika Berner, program director och studenter vid Beckmans Designhögskola. 

16.00-16.40 The road to fame is Direct - Patrick Collister, Chefredaktör, Directory. 

17.30 Guldäggets nomineringsvernissage 

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.