Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag29.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Svenska kändisar pratar Sverige i Fords Youtube-serie

Publicerad: 15 September 2016, 12:18
Uppdaterad: 15 September 2016, 12:27

I Fords nya Youtube-serie ”Swedes on the Edge” intervjuar amerikanska komikern David Weaver kända svenskar om typiskt svenska företeelser. Först ut är polisen Martin Melin som pratar om svenska pappaledigheten.


Ämnen i artikeln:

FordYoutube

Under årets första halva genomförde Ford en omfattande varumärkesstudie. Resultatet av undersökningarna visade att Ford i Sverige är ett välkänt men något otydligt varumärke. Därför tog man beslutet att gå tillbaka till sina rötter och lyfta fram företagets ursprung – USA.

I måndags drog Ford igång en ny rikstäckande utomhuskampanj med ett nytt formspråk, dessutom kör man alla billboards på engelska – trots att kampanjen är helt och hållet utvecklad för Sverige.

Idag lanserar Ford dessutom en helt ny Youtube-serie, ”Swedes on the Edge”. Bakom produktionen står Calle Schulman och MS&L.

Serien följer den amerikanska komikern David Weaver som iklär sig rollen som Ford-anställd från USA. David har kommit till Sverige för att hjälpa Ford med att använda sitt amerikanska DNA, men för att lyckas så måste han först lära sig mer om Sverige. Därför så intervjuar han fem kända svenskar om typiskt svenska företeelser, som Jante-lagen, den svenska synden och den svenska spritromantiken.

Först ut är polisen och författaren Martin Melin som ger sin syn på den svenska pappaledigheten.

– När vi tog fram idén för "Swedes on the Edge" ville vi skapa något som var underhållande utan att kännas som en omstöpt reklamfilm. När man pratar om svenska företeelser som Jante-lagen och pappaledigheten, speciellt med amerikaner, har de ofta svårt att första hur och varför. Det var också ett medvetet val att framställa amerikanen som väldigt stereotyp då vi ville driva lite med oss själva, i egenskap av att vi är ett amerikanskt företag, säger Erik Lindham, informationschef på Ford, i ett pressmeddelande.

De övriga avsnitten i "Swedes on the Edge":

19 september – Kikki Danielsson och Jante-lagen

26 september – Bingo Rimér och den svenska synden

3 oktober – Bengt Frithiofsson och den svenska spritromantiken

10 oktober – Linus Adolphson och det svenska vemodet

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

FordYoutube

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.