Svenska institutets hyllade twitterkonto skrotas

365 svenskar har sedan 2011 marknadsfört Sverige i det omdiskuterade och banbrytande projektet ”Curators of Sweden".

Det var i december för sju år sedan som Visit Sweden och Svenska Institutet lanserade det banbrytande marknadsföringsprojektet ”Curators of Sweden”. Sedan dess har en svensk per vecka, sammanlagt 365 stycken, fått låna twitterkontot @Sweden för att twittra om livet som svensk – med syfte att öka nyfikenheten och kunskapen om Sverige.

Marknadföringsgreppet har lett till både ris och ros under årens gång. 2015 hamnade Svenska institutet och Visit Sweden i blåsväder efter att en twittrare som lånat kontot publicerat en bild på konstnären Lars Wilks rondellhund. Tilltaget ledde bland annat till att andra deltagare hoppade av i rädsla för repressalier.

En annan gästtwittrare väckte ont blod efter att han bland annat skrivit kritiskt om homosexuella inom fotbollsvärlden, och kommit fram till att ”kvinnor generellt sett är sämre än män på det mesta”.

Många kända svenskar har frontat twitterkontot som läggs ner den 30:e september. Till exempel Jack Werner, Sakine Madon, Joakim Jardenberg och Kristin Zetterlund.

– Sedan Curators of Sweden startade har nätet och sociala medier utvecklats enormt, och det gäller även vårt utbud av digitala kanaler. Varje projekt har ett slut och nu efter sju år är det dags att gå vidare för att kunna utveckla nya format där vi kan nå ut både brett och till andra länder än tidigare, säger Anna Rudels, som är chef för avdelningen för digitalisering och kommunikation på Svenska Institutet, i en kommentar.

Kampanjen, som tagits fram av reklambyrån Volontaire, har under åren vunnit flertalet priser både i Sverige och utomlands. År 2012 vann”Curators of Sweden" både ett guldägg, ett Grand Prix i Cannes Lion och ett guld i Clio Awards. Liknande projekt har dessutom startats på andra håll i världen.

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

Publicerad 2018-09-03 13.44Uppdaterad 2018-09-04 06.52