Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Svensk Handel lovar jobb åt unga i ny reklamfilm

Publicerad: 13 Mars 2015, 08:29
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:09

Intresseorganisationen Svensk Handel lanserar kampanj för att hålla arbetsgivaravgifterna nere – "Handelns Löfte".


I nya kampanjen "Handelns Löfte" vill intresseorganisationen Svensk Handel lyfta frågan om arbetsgivaravgifter. Förhoppningen är att den rödgröna regeringen inte ska höja avgifterna för att anställa ung arbetskraft.

Anna Charlotta Johansson är tillförordnad kommunikationschef Svensk Handel. Såvitt hon vet är detta Svensk Handels första kampanj – någonsin.

– Det här är en av de viktigaste frågorna när regeringen lägger fram sin nya budget i april, säger hon till Dagens Media.

Driver ni den här frågan för att handlarna ska kunna behålla en större avkastning?

– Nej, det handlar inte om det. Att ungdomar har ett jobb att gå till tycker nog alla är en viktig fråga och då tycker vi att det är dumt att ta bort en åtgärd som fungerar.

Hur kommer kampanjen att genomföras?

– Vi använder oss av en del av våra medlemsföretag och vi kommer ha kampanjambassadörer, säger hon och fortsätter:

– Vi har även en video som kommer spridas på sajter och kanske på butikernas skärmar. Filmen är framtagen tillsammans med Prime.

Anna Charlotta Johansson berättar att tanken med filmen är att den ska tala till känslor knutna till huruvida unga får komma in på arbetsmarknaden.

– Vi lovar jobb åt unga om politikerna lovar att inte höja avgifterna.

Finns det någon möjlighet att hålla er till det löftet?

– Det är bara att titta på statistiken. Vi vet att lägre avgifter ger fler jobb. Vi tycker att regeringen bordet titta över det igen och göra ny utvärdering.

Jonas Löfvenberg

jonas.lofvenberg@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.