Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag30.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Svensk Handel ligger bakom fiktiva Tjuvpartiet

Publicerad: 23 April 2018, 06:38
Uppdaterad: 23 April 2018, 06:40

Svensk Handel "startar" Tjuvpartiet för att belysa problemet med butiksbrott.


Ämnen i artikeln:

Svensk Handel

För att belysa hur mycket stölder som sker inom handeln går arbetsgivarorganisationen Svensk Handel ut i en stor kampanj för att uppmärksamma problemet på ett lite annorlunda sätt.

Tjuvpartiet, som ser till tjuvarnas bästa, tycker att dagens rättsystem fungerar alldeles utmärkt. Var 15 sekund sker det nämligen en butikstöld i Sverige men bara en bråkdel av stölderna polisanmäls, enligt Svensk Handel.

I annonser i dagspress så som Dagens Nyheter kommer det påhittade Tjuvpartiet strida för att rättssystemet ska fortsätta se ut som det gör idag.

"Det ska va tryggt att stjäla!", lyder copyn.

– Handeln är mycket brottsutsatt men blir tyvärr alltför ofta sviket av rättssamhället. Genom att lansera Tjuvpartiet vill vi visa att dagens rättssystem är ohållbart. Politikerna behöver visa att de tar handlarnas och inte tjuvarnas parti, säger Tina Thorsell, kommunikationschef på Svensk Handel, i ett pressmeddelande.

Enligt en undersökning av Svensk Handel uppgår de externa stölderna i handeln till sex miljarder årligen. De menar också att få polisanmälningar görs och att de som väl döms får böter som de sällan betalar.

– Sverige ska vara ett paradis att driva företag i, inte ett paradis för kriminella. Vi hoppas att kampanjen ska sätta fokus på säkerhetsfrågan inför valet i september, säger Tina Thorsell.

Svensk Handel kommer genomgående i kampanjen ge förslag för att stoppa butiksbrotten. Det handlar både om nolltolerans mot vardagsbrott, krav på införande av tillträdesförbud, att straffrabatten ska slopas och att böter ska kunna omvandlas till fängelse. 

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Svensk Handel

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.