Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag20.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Svensk byrå bakom EF:s succékampanj

Publicerad: 17 Januari 2011, 05:47
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:25

EF:s internationella kampanj ”My story” har fått mer än en halv miljon användare. Bakom kampanjen står svenska produktionsbolaget Saga Film, som nu vill exportera den till fler marknader.


”My story” lanserades i november 2010, och är en interaktiv webbkampanj som riktar sig till barn i Kina, Ryssland och Indonesien med syftet att locka dem till EF:s barnskolor.

Kampanjen använder samma teknik som Radiotjänsts kända tack-filmer, som låter användaren sätta sig själv i centrum.

På kampanjsajten kan barnen ladda upp en bild på sig själva, skriva in namn och bostadsort, för att därefter få en möjlig inblick i sin framtid.

– Själva idén var att visa för ett barn, eller en förälder till ett barn, hur dess framtid skulle kunna te sig om de studerar engelska. I de här länderna är det engelska språket en viktig nyckel för framgång, säger Petter Hansson, vd på Saga Film, som producerat kampanjen.

Saga Film fick uppdraget efter att Alex Bunch, EF:s globala marknadschef, sett tack-filmerna. Han ville använda samma teknik, fast riktad till barn.

Hittills har kampanjen fått mer än 700 000 användare, och nu finns planer på att anpassa den till en mer vuxen målgrupp, samt att omfatta ytterligare 13 språk.

– Den största utmaningen var att få det att fungera rent tekniskt i dessa länder som ligger långt efter oss på det område. Där används fortfarande Internet Explorer 6, som kom för 10 år sen. Vi har fått anpassa filstorlekerna och byggt speciella serverlösningar som mig veterligen ingen någonsin har gjort för den här typen av kampanjer, säger Petter Hansson.

Han tror inte att det kommer dröja länge innan någon producerar den första interaktiva dramaserien, där tittaren spelar i huvudrollen.

– Upplevelsen blir något helt annat än i en traditionell film. Det blir mycket mer intressant när du själv står i centrum. Du kanske laddar upp alla dina Facebook-vänner i en film, och så spelar man mot varandra. Som filmskapare är det här en väldigt kul teknik att arbeta med.

Utöver kampanjen med EF för Saga Film för tillfället samtal med andra som är intresserade av den här tekniken.

– Sedan siktar vi på att göra en ännu längre grej, vi vill gärna vara det boalget som gör den där dramaserien. Fast med tittaren i huvudrollen, säger Petter Hansson.

Ardalan Samimi

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.