Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Svensk bakom Barclays jättekampanj

Publicerad: 6 Juli 2010, 10:57
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:45

Istället för en traditionell reklamkampanj har BBH tagit fram ett spel för brittiska banken Barclays. Svenske Johan Baettig, tidigare Åkestam Holst och Mother, är cd för projektet.


Ämnen i artikeln:

BBH

Syftet med spelet "56 Sage Street" är att lära brittiska tonåringar att hantera pengar mer varsamt, berättar Johan Baettig i ett mejl till Dagensmedia.se:

– Det är ett relativt stort problem idag att vi växer upp utan att kunna läsa av kontoutdrag, skilja mellan lyx och nödvändigheter samt förstå vad autogiro innebär. Spelet är planerat att sättas in i läroplanen för skolor senare i höst.

Målet för spelet är att ta sig till slutdestinationen 56 Sage Street. Utgångspunkten är att du som tonåring kommer till en ny stad med bara 4 pund på fickan och utan jobb. För att ta dig igenom spelet måste du fatta rätt beslut om hur du ska både tjäna och spendera pengar.

– Den största utmaningen har varit att finna balansen mellan att göra ett spel som tilltalar målgruppen och samtidigt göra något som en bank kan stå bakom. Jag har kampat hårt för att få igenom vissa saker som anses olämpligt att komma från en bank. I spelet kan du jobba som mäklare och sova på lyxhotell, men också sova i en container, jobba med att sniffa armhålor och hjälpa till med att smuggla fuffensgods.

Varför inte en traditionell reklamkampanj?

– Det största problemet är att tonåringar tycker finans är hur tråkigt som helst. Det är också väldigt mycket information att ta in och lära sig. Så hade vi gått en mer traditionell väg och fokuserat på exempelvis tv-reklam så skulle det bli väldigt många och väldigt långa reklamfilmer. Dessa reklamfilmer skulle också målgruppen lätt kunna välja bort att se.

Spelet går upp online den här veckan och nästa vecka börjar byrån att seeda spelet på bland annat spelbloggar i samarbete med Walker Media. Dessutom blir det banners på Facebook.

– Beroende på hur det går, och tar fart, så kommer vi kliva in med extra marknadsföring för att öka besöken till spelet.

Spelet har producerats av B-Reel i New York. Se speltrailern här.

Barclays är en av BBH största kunder.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

BBH

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev