Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

SvD tar in SD-annonsen som DN ratade

Publicerad: 17 September 2010, 07:19
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:38

I dag annonserar Sverigedemokraterna i Svenska Dagbladet. Samma annons ratades av Dagens Nyheter.


Ämnen i artikeln:

Svenska DagbladetExpressenSverigedemokraternaValet 2010Gunilla HerlitzDagens NyheterAftonbladet

– DN skrev i ett mejl att de ansåg att reklamen stred mot svensk lag. Jag har bett dem att precisera exakt vad som strider mot lagen men jag har inte fått svar än, säger Sverigedemokraternas pressekreterare Erik Almqvist till Dagensmedia.se.

Printkampanjen är den absolut största reklaminsatsen för partiet under valrörelsen, säger han.

– Det här är en annons som kostar en halv miljon. Det blir svårt att hinna få in den någon annanstans. Vi missar den största pusselbiten i vår valkampanj, säger Erik Almqvist. 

Henrik Stangel, försäljningsdirektör på Dagens Nyheter:

– När det gäller åsiktsannonsering så testar vi den alltid mot vår policy. Den får inte vara sexistisk, rasistisk, kränkande eller strida mot svensk lag. Ansvarige utgivare fann att Sverigedemokraternas annons i sin helhet var rasistisk, därför stoppades den.

Henrik Stangel berättar att detta är den första annons som Sverigedemokraterna har försökt få in i DN under pågående valrörelse. Han säger också att det enbart var den rasistiska tonen som gjorde att annonsen stoppades och att det inte fanns en tanke på att övriga annonsörer kunde bli upprörda om annonsen togs in.

– Vi gör en bedömning från fall till fall och vi har inga principiella regelverk mot att Sverigdemokraterna skulle få annonsera. Vi är ett demokratiskt torg där alla får komma till uttryck. 

Sverigedemokraterna har även försökt att få in printannonser i Aftonbladet, Expressen samt ett annonspaket som Erik Almqvist inte minns namnet på.

– Aftonbladet har kvar sitt annonsförbud, Expressen har sagt att de ska återkomma men inte gjort det och annonspaketet sa första att det var okej, men ändrade sig sedan, säger Erik Almqvist.

Vilken tidning gjorde rätt? Rösta i spalten till höger.

Martin Schori

Dante Thomsen


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.