Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

SvD:s miljöreporter grundlurad av Greenpeace

Publicerad: 4 April 2011, 14:32
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:15

Under rubriken "Bubbel efter beslut om ökat havsskydd", skrev SvD.se en artikel. Men, det hela var ett utstuderat aprilskämt signerat organisationen Greenpeace – som SvD svalde med hull och hår.


Det var den 1 april som Greenpeace skickade ut ett fejkat pressmeddelande där regeringen stod som avsändare.

En tidning som lät sig luras är Svenska Dagbladet. Under rubriken "Bubbel efter beslut om ökat havsskydd" skrev miljöreportern Susanna Baltscheffsky en nyhetstext.

Hon upprörs över Greenpeace aprilskämt:

– Det här är ju en trovärdighetsbransch. Och min trovärdighet, den är naggad inte minst för mig själv. Det är trist när någon, det kan vara vem som helst försöker komma åt min trovärdighet. Att jag går på det är ännu tristare. Jag tycker att det är jättepinsamt, säger Susanna Baltscheffsky, som skrev artikeln.

Hon blev uppmärksammad om det rörde sig om ett skämt först senare under kvällen.

– Det hade varit helt okej om Greenpeace hade ringt en timme efter att jag pratat med dem och sagt att det hela var ett aprilskämt.

Hon berättar att hon kastade sig på luren för att se till att artikeln tog bort.

– Jag hade skrivit artikel till papperstidningen som lyftes bort. Samtidigt gjorde teknisk hantering att att den låg kvar på webben, vilket är otroligt olyckligt.

I det falska pressmeddelandet - som handlade om en storsatsning på marina skyddade områden - fanns telefonnummer till ”Roger Engwall, pressekreterare hos Andreas Carlgren” och ”Ann-Charlotte Nieman, ämnesråd på miljödepartementet”.

Men när journalisterna ringde var det istället medarbetare på Greenpeace i Stockholm - som utgav sig för att vara från Regeringen - som svarade.

Några timmar senare skickade Greenpeace ut ett nytt pressmeddelande, där organisationen påstod sig fira regeringens beslut med champagne.

Jan Isaksson, ledare för Greenpeace havskampanj och hjärnan bakom pr-kuppen berättar att inspirationen kommer från aktivistduon "Yes Men", som arbetar med liknande metoder.

– I praktiken händer det väldigt lite med havsfrågan och vi ville visa att regeringen bara ger sken av att åtgärder är genomförda.

Ni var inte rädda att journalisterna skulle bli arga?

– Jo och i det här fallet valde vi till viss del att fega ur lite. Därför gick vi ut med dementin samma dag så att printmedia fick en chans att lyfta sina artiklar från sidorna. Det är synd att vara taskig och ur kampanjsynpunkt finns det ingen poäng med att lura brallorna av journalisterna.

Är ni nöjda med resultatet?

– Ja det måste jag säga. Människor som arbetar med den här frågan har hört av sig och berättat att det tog en bra stund innan de förstod att det var ett skämt.

Hör hur en pressekreterare från landsbygdsminister Eskil Erlandssons stab avslöjar kuppen här.

Stephan Drenzel

Dante Thomsen


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.