Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

"Svaret från KPA var luddigt"

Publicerad: 20 April 2010, 14:32
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:53

Berghs Studentbyrå är inte nöjd med alla företagens förklaringar. "Men det känns verkligen som att de tar vår kritik på allvar", säger Mandarva Mörner Hansen, pr-ansvarig. Samtidigt nomineras fem kampanjer till hållbarhetspriset.


Som Dagensmedia.se tidigare berättat har Studentbyrån, i ett försök att skapa uppmärksamhet för slututställningen, skickat ut brev där företags kommunikation kring hållbarhet ifrågasätts.

Hittills har fyra svarat, enligt Mandarva Mörner Hansen.

– Vi har fått svar från Michelin, Berghs, Cloetta och KPA. Vi räknar med att ha minst tio svar i tid till utställningen. Svaret från KPA var väldigt luddigt och allmänt. Vi var inte nöjda med det så vi har bett dem svara tydligare. Annars har vi fått väldigt bra svar, särskilt från Cloetta som var väldigt konstruktiva och bjöd in oss att besöka dem, så det ska vi göra, säger hon.

”A sustainable plan” vill skapa dialog kring hållbarhet och har bjudit in företagen till att besöka utställningen. Flera har tackat ja och Mandarva Mörner Hansen tror att de kommer att dyka upp.

– Det är en win-winsituation, det är smart att visa intresse för det här. De här företagen har förstått värdet av transparens. De har verkligen tagit det seriöst.

Berghseleverna vill inte bara risa - samtidigt delar man ut ett pris som ska belöna ”kommunikation som tar ett helhetsgrepp kring hållbarhet och kommunicerar det på ett relevant, tydligt och kreativt sätt”.

Nomineringarna tas fram bland Guldäggsbidragen och vinnaren avslöjas på slututställningen.

De nominerade är:

Garbergs / Fortum - LYS UPP

Garbergs / Södra Cell - PARUPU

Åkestam.Holst / Stockholm Pride - HOW HETERO?

Agency Acne Advertising / Flygbussarna - ANTI-CAR

King / ICA - ICA JERRY 

I juryn sitter representanter från Sveriges Kommunikationsbyråer, reklambranschen och näringslivet, inklusive Garbergs Nina Åkestam, Berghs-rektorn Sofia Strömberg och Mikael Ström, copy på Ogilvy.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.